Disse biler bliver dyrere – de bliver billigere

Ny aftale skal vende bil-balancen.

Regeringen og støttepartierne kunne fredag præsentere endnu en aftale på det grønne område. Foto: Philip Davali/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Regeringen og dens støttepartier er enige om en aftale for fremtidens bilpark, der skønnes at medføre 775.000 el- og hybridbiler i 2030. Det oplyser Finansministeriet på et pressemøde fredag eftermiddag. Aftalen er indgået uden den anden politiske fløjs involvering.

Ambitionen er ifølge aftalens parter at komme op på én million grønne biler i 2030. Men i første omgang er finansieringen på plads i forhold til 775.000, fremgår det af aftalen, der indeholder en række nye tiltag. Dem kan du se i udpenslet form nederst i artiklen.

– Det bliver en helt afgørende omlægning af vejtransporten, så vi kan tage meget vigtige skridt i retning af at nå klimamålsætningen i 2030. Aftalen bringer os et stort skridt fremad, siger finansminister Nicolai Wammen (S) på et pressemøde.

Han henviser til den brede politiske aftale, som skal sikre, at Danmark når i mål med at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030 sammenlignet med niveauet i 1990.

– Vi har en ambition om, at der skal køre én million grønne biler rundt i Danmark i 2030. Vi starter med at afsætte finansiering til 775.000 biler. Og så reducerer vi CO2-udledningen med to millioner ton, siger Wammen.

Underspil

Regeringen spillede selv ud med 500.000. Men undervejs i forhandlingerne er regeringen altså blevet presset til at øge antallet. De Radikale krævede eksempelvis én million elbiler i 2030, mens Enhedslisten krævede endnu flere. Ifølge aftalepartierne medfører aftalen drivhusgasreduktioner på en million ton i 2025 og 2,1 millioner ton i 2030.

Klimaordfører Mai Villadsen (EL) er ikke i ekstase, selv om Enhedslisten er med i aftalen.

– Selv om vi har fået hævet den forventede CO2-reduktion væsentligt i forhold til regeringens udspil, er vi langt fra i mål. Vejtransporten står for en rigtig stor del af de danske klimagasudledninger, men vi finder stadig kun 2,1 millioner ton CO2-reduktioner med den her aftale.

– Det er for lidt, hvis vi skal nå klimamålene, og for os at se bliver det nødvendigt at vende tilbage til området. Selv små gode skridt er ikke nok til at løse den klimakrise, vi står i, siger Villadsen til Ritzau.

Faldt fra til sidst

Borgerlige partier som Venstre og De Konservative var længe med ved forhandlingsbordet, men de faldt fra i slutfasen. Begge partier kritiserer blandt andet finansieringen. Stigende afgifter og skatter er ikke vejen frem, mener de.

Aftalen om elbiler er den tredje på det grønne område på et døgn.

Torsdag aften blev der lukket en bred politisk aftale om Nordsøen og et stop for oliejagten. Aftalen betyder, at den 8. udbudsrunde, som ville have fortsat olieindvindingen frem til midten af 2050’erne, droppes. Tidligere fredag blev regeringen, støttepartierne samt Alternativet enige om en aftale på naturområdet, der blandt andet sikrer skønsmæssigt yderligere 13 naturnationalparker.

SF’s formand, Pia Olsen Dyhr, fremhæver netop de tre aftaler på kort tid.

– Tidligere har vi nok hængt lidt i bremsen på det grønne, men nu er vi ved at komme i overhalingssporet, siger Olsen Dyhr med henvisning til, at støttepartierne igennem længere tid har kritiseret regeringen for at have for lave ambitioner på det grønne område.

De Radikales leder, Sofie Carsten Nielsen, siger:

– Vi får en sikring og en finansiering til 775.000 biler, og det er rigtig langt i forhold til det, regeringen spillede ud med. Og så sætter vi os i 2025 og laver en aftale om at nå én million i 2030, fordi teknologien heldigvis udvikler sig.

Reaktioner:

Det er en god aftale om fremtidens bilpark, som regeringens og dens støttepartier har præsenteret fredag eftermiddag, mener bilorganisationen FDM.

– Vi synes, det er lykkedes at finde en fin balance mellem på den ene side at få rigtig mange grønne biler i fremtiden, men samtidig gøre det på en måde, hvor man ikke i al for høj grad øger afgifterne for de mange danskere, der endnu ikke er klar til at skifte over til de grønne biler, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM.

Også Dansk Energi har ros.

– Aftalen er jo markant bedre end det, regeringen spillede ud med i september. Partierne bag aftalen fortjener ros for at insistere på at gøre aftalen langt mere grøn, for at skabe stabilitet i markedet for elbiler den kommende årrække, og for at sætte sig et nødvendigt mål om, at sende masser af elbiler ud på de danske landeveje, siger Lars Aagaard, administrerende direktør, Dansk Energi.

Den nye aftale

Aftalen handler overordnet set om at få flere grønne biler på vejene.

Her er hovedpunkterne i aftalen:

* 775.000 grønne biler i 2030.

Aftalen afsætter finansiering, der skal sikre, at der kører 775.000 grønne biler på vejene i Danmark i 2030. I aftalen er der dog en “ambition” om, at det tal skal øges til én million grønne biler i 2030. Her håber partierne, at den teknologiske udvikling kan hjælpe, uden at det koster noget for staten.

* Arbejde for stop for salg af nye fossile biler senest i 2030.

Det er i dag ikke muligt i henhold til gældende EU-ret at indføre et forbud mod salg af nye diesel- og benzinbiler i Danmark. Aftalen betyder, at regeringen skal arbejde for, at der på EU-niveau indføres mulighed for et forbud, samt mulighed for ambitiøse CO2-krav for biler og varevogne i EU.

* Omlægning af registreringsafgiften for person- og varebiler.

Aftalen omlægger bilafgifterne, så det bliver dyrere at have en benzin- eller dieselbil, mens det skal være billigere at købe en grøn bil. Skatteministeren fremhæver, at det i 2025 vil koste 175 kroner ekstra halvårligt at fastholde en benzin- eller dieselbil.

* Lav elafgift til opladning af biler.

Som en del af aftalen vil særordningen med lav elafgift til opladning på el til opladning af nul- og lavemissionsbiler forlænges til og med 2030.

* Kilometerbaserede afgifter for lastbiler.

Med aftalen pålægges danske og udenlandske lastbiler en kilometerbaseret og CO2-differentieret afgift.

* Forsøg med road pricing.

Regeringens støttepartier, De Radikale, SF og Enhedslisten, vil gerne indføre et system, hvor bilister betaler for at køre på vejene. I aftalen afsættes der midler til et udviklingsforsøg med road pricing for personbiler. Hvis forsøget går godt, og flertallet blandt de røde partier består, så kan det måske på sigt føre til road pricing i Danmark.

Kilde: Finansministeriet.

Powered by Labrador CMS