Din bil deler data: Det er en alvorlig risiko
I værste tilfælde kan din bil blive hacket.
Moderne biler er efterhånden at sidestille med computere på hjul – der genereres, lagres og bruges kæmpemæssige mængder af data.
Samtidig er flere og flere biler netværksforbundne – og det gør, at der er fjernadgang til bilens data.
Ifølge De Danske Bilimportører gør det, “at man som forbruger har adgang til en lang række data, hvilket dels kan fungere som praktisk hjælp i en travl hverdag, men også kan være aldeles brugbar, hvis uheldet er ude og det er streng nødvendigt, at din bil kommer til service her og nu.”
Men det gør også, at du er sårbar. For hvis tredjeparter får direkte adgang til data i bilen, udgør det en alvorlig sikkerhedsrisiko. Både for dig som fører, for passagerer og andre trafikanter.
I galleriet over artiklen kan du se, hvilke risici man udsættes for.
Loven er på din side
Ifølge De Danske Bilimportører bør det dog ikke gå galt. For det kræver nemlig bilejerens samtykke, før bilproducenterne må opsnappe data fra bilerne. Det gøres via et stik, der installeres i bilen, såfremt man har givet sit samtykke.
Derudover er bileproducenterne forpligtet af EUs databeskyttelseslov der til siger, at de kun må dele data med tredjeparter på baggrund af kontrakt og samtykke med bilejeren.
Artiklen fortsætter under videoen
I øvrigt nævner De Danske Bilimportører, at man altid kan fortryde.
Bilen kan hackes
Ekstra Bladet har tidligere talt med Sergey Kravchenko, der er senior business development manager fra Future Technologies, Kaspersky Lab.
Han er en af verdens førende eksperter inden for området, og han slår fast, at biler sagtens kan hackes. Blandt andet har 1,4 millioner Jeeps tidligere måttet tilbagekaldes på grund af risikoen.
Han fortæller, at en af årsagerne til faren er, at biler består af underkomponenter fra en lang række forskellige firmaer – noget, der kan være svært for producenterne at holde 100 procent styr på:
– Det er så mange forskellige teknologier og firmaer, der udvikler til en bil, at det udløser et produkt, som er sårbart, siger Sergey Kravchenko til Ekstra Bladet.