Det skader din bil
Har bilen været med på sommerferie, vil den have godt af et eftersyn, inden hverdagen melder sig.
Det bliver hurtigt til mange kilometer, hvis du denne sommer har været i bil til både Skagen, Tyskland, Bornholm og den lokale strand – eller måske tilmed en tur i Frankrig eller Italien.
Men i løbet af ferien bliver bilen også hurtigt fyldt med solcreme, sand og – som noget særligt i år – håndsprit.
Derfor kan det være en god idé at give bilen en overhaling, for solcreme kan nemlig give varige skader på lakken, fortæller Karsten Meyland Lemche, testkører på bilmagasinet FDM Motor.
– Afhængigt af hvor kraftig solen er, og hvordan bilen har kørt, så kan man risikere skader på lakken allerede efter få timer, siger han.
Som bilist skal du også sørge for at vaske fugleklatter, insekter og harpiks af bilen. Det kan nemlig også efterlade mærker på lakken. Derudover bør du gå bilen efter for stenslag.
Karsten Meyland Lemche råder til at vaske bilen i hånden eller tørre den af med et mikrofiberhåndklæde efter vask i maskine, så du kan gå lakken efter overalt.
– Har man fået et hak ned gennem lakken, og vi når efteråret, hvor der kommer lave temperaturer og salt på bilen, så kan man risikere at få rustpletter på især fronten og motorhjelmen, forklarer han.
Pas på håndsprit
Inde i kabinen bør du også rense rattet og overflader for både solcreme, men også håndsprit, som de fleste bruger meget af som følge af coronaudbruddet.
Sprit er dårligt for bilens materialer og kan efterlade mærker på lak og plast.
– Skærme og plastrat skal vaskes af. Har man læderrat, kan det være en idé at anvende læderpleje, siger Karsten Meyland Lemche.
Også Allan Klüver Hansen, indehaver af Automester Gentofte, understreger, at indvendig rengøring er vigtig.
– Fjern madrester, og støvsug for sand og græs, for ellers ligger det og suger fugt, og så kan man få en bil, der dugger meget indvendigt, når det bliver vinter, siger han.
I galleriet ovenfor har vi samlet en række gode tips til, hvordan du kommer af med genstridige pletter i bilen.
Husk eftersyn
Når det kommer til bilens mekaniske indre, kan du overlade det meste til mekanikeren og de normale eftersyn.
– Man skal få påfyldt væsker som olie og kølervæske, siger Allan Klüver Hansen og fortsætter:
– Har man kørt meget i bjerge eller kørt med høje hastigheder og har haft kraftige nedbremsninger, så kan det være en idé at få kontrolleret bremserne for, om de måske har været for varme.
Både han og Karsten Meyland Lemche minder også om et vigtigt punkt på huskelisten, som mange bilister glemmer: dæktrykket.
– Kører man med meget vægt i bilen, skal man fylde mere luft i dækkene. Mange glemmer også at justere dæktrykket igen, når det bliver hverdag, og man ikke længere har meget vægt i bilen, forklarer Karsten Meyland Lemche.