Det kan være slut
Virksomheden Voi forsøger nu at komme med et modspil til politisk ønske om at forbyde de elektriske løbehjul i København.
Citathistorie: TV 2 Lorry
Når medlemmerne af Teknik- og Miljøudvalget på Københavns Rådhus mødes mandag eftermiddag, skal de diskutere elektriske løbehjul.
Det relativt nye transportmiddel er elsket af mange – og hadet af sikkert lige så mange – og det kan i den grad dele vandene.
Vil forbyde el-løbehjul
Blandt modstanderne af de små udlejningsmaskiner er teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten, der på dagens møde vil slå til lyd for et egentligt københavnsk forbud mod løbehjulene.
Fra forvaltningen ligger der tre mulige indstillinger (forslag. red.), som enten forbyder løbehjulene, eller som dikterer, at udlejning og aflevering forbydes i udvalgte områder, mens der udpeges særlige hubs, hvor det kan foregå.
Ved årsskiftet træder en revidering af vejloven i kraft, og det er den, der giver kommunerne vidtgående muligheder for at regulere udlejning af løbehjul.
Løbehjulsfirma vil rette ind
Nu forsøger løbehjulsfirmaet Voi selv at komme borgmesteren i forkøbet med en række forslag, der forsøger at imødekomme kritikken af de mange løbehjul, der både præger trafikken – og byens fortove, hvor brugerne smider løbehjulene fra sig.
Og netop dét med løbehjul, der smides overalt, er en af de irritationsmomenter, firmaet forsøger at imødegå.
– Med vores nye løbehjul kan vi blandet andet indsnævre de områder, hvor man kan parkere, helt ned til én meter, og vi kan på den måde faktisk gøre det umuligt at parkere uden for de udpegede zoner, siger Kristian Agerbo, der er udviklingsdirektør i Voi.
Vil lytte til alle forslag
Og udviklingsdirektøren går videre end det.
Firmaet er nemlig “villige til at lytte til alle forslag fra Borgerrepræsentationen”, hedder det i en pressemeddelelse fra Voi.
Herunder er de indstillet på, at løbehjulene kun kan parkeres i parkeringsstativer. Og imens hævder udviklingsdirektøren, at løbehjulene har en effekt på mobiliteten under coronakrisen.
– Regeringen anbefaler lige nu, at man undgår at benytte offentlig transport i myldretiden på grund af Covid-19, og her har el-løbehjul gjort det nemmere for mange ansatte i samfundskritiske funktioner at passe deres arbejde, og det synes jeg, at politikerne skal huske, siger Kristian Agerbo.
De skaber utryghed
Men teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen, har et andet udgangspunkt.
– Løbehjulene gør ikke en afgørende forskel i den københavnske trafik, fordi det ofte er gående eller cyklister, som vælger at hoppe op på et løbehjul og suse gennem byen. Til gengæld skaber de utryghed og øget trængsel på cykelstierne, fordi vores infrastruktur ikke er indrettet til at inkludere dem, og de er til stor gene for ældre og mennesker med handicap eller nedsat syn, når de står parkeret på byens fortove og pladser. Der er ikke behov for elløbehjul i København, og derfor bør vi blive enige om et forbud i udvalget, lød det forleden fra Ninna Hedeager Olsen.
Hun har samtidig påpeget, at kan hun i udvalget ikke få flertal for et forbud, så håber hun på den strammeste mulige løsning, der kan opnås.
Radikale og Konservative kæmper imod
Men flere partier giver nu udtryk for, at de vil bekæmpe et forbud. Det gælder De Konservative og Radikale Venstre.
– Vi vil gerne lande på en model, som giver mulighed for at udleje elløbehjul på offentlig vej. Mange københavnere bruger det jo som mikrotransport – men det er vigtigt, at den anden fløj også bliver hørt, så det ikke tager overhånd med løbehjul, der flyder alle vegne, siger den radikale gruppeformand Mette Annelie Rasmussen, som også er medlem af Teknik- og Miljøudvalget.
Hun mener desuden, at der skal stilles krav om bæredygtighed til driften af løbehjulsudlejningen.
– Vi vil ikke finde os i at de bliver smidt overalt
Også De Konservative vil bevare udlejnings-løbehjul som en københavnsk transportform.
– Men vi vil være ekstremt hårde på parkeringsdelen. Vi vil ikke finde os i, at de bliver smidt overalt. Til gengæld er vi liberale i forhold til antallet af udbydere og mener, at flere udbydere giver god konkurrence.
– Løbehjulene er i transporten vigtige her under corona, så folk ikke sidder så tæt i den offentlige transport, lyder det fra Jacob Næsager, der er konservativt medlem af udvalget og partiets gruppeformand.
Socialdemokrater ønsker stramning
Rådhusets største parti – Socialdemokratiet – tegner sig for en markant stramning af løbehjulsreglerne.
Gruppeformand Lars Weiss siger til TV 2 Lorry, at han og partiet går ind for, at flere områder skal være helt lukkede for løbehjulsudlejning.
– Vi læner os op ad forvaltningens model 2, som handler om, at vi ikke stiller vejareal til rådighed for udlejning i visse dele af byen. Men vi vil gå videre end forvaltningen og også inddrage områder i de indre brokvarterer, hvor der heller ikke kan finde udlejning sted, siger Lars Weiss.
Det betyder ifølge gruppeformanden, at hvis man lejer et løbehjul i et område, hvor udlejning må foregå, og kører ind til for eksempel Indre By, også kaldet Middelalderbyen, så skal udlejningsvirksomhederne omgående få dem fjernet, hvis de efterlades i de zoner, hvor udlejning ikke må foregå. Alternativt skal den, der har lejet løbehjulet, selv køre det tilbage.
– Det handler om, at i de områder er der i forvejen voldsom rift om pladsen på de offentlige arealer, siger Lars Weiss.