Det her kan give falsk tryghed bag bilrattet

Moderne teknologi i nye biler virker ikke altid som forventet.

Nogle af problemerne handler om systemerne, andre om førernes forventninger til systemerne. Foto: FDM.
Offentliggjort Sidst opdateret

Nye biler har det med at være mere sikre end de ældre modeller, og i de senere år er det ikke kun bilens karosseri, der har været fokus på fra producenternes side.

Også den teknologi der er med til at drive bilerne er med til at øge sikkerheden, når den altså virker, som den skal. Og det gør den ikke altid.

FDM skriver i en pressemeddelelse, at en række assistentsystemer (kendt som ‘Advanced Driver Assistant Systems’, eller ADAS), der hvoraf en del af disse bliver et EU-krav i nye bilmodeller fra 2022, ikke helt kan det, de helst skal kunne.

Systemerne skal blandt andet kunne bremse for både bløde og hårde medtrafikanter, hvis bilens fører ikke selv kan det, holde bilen i den rigtige vognbane og tilpasse bilens hastighed efter det, man nu engang må køre.

Fejl og manglende krav

Problemet er bare, at mange af systemerne, ifølge FDM, døjer med småfejl. Der mangler også egentlige minimumskrav til systemerne, og både forbrugere og forhandlere ved ikke så meget om systemerne, som man måske kunne have håbet.

Alt det er en del af konklusionen i en ny rapport ‘How to maximize their road safety benefits of ADAS,’  som blandt andet FDM har været med til at udarbejde.

”Der er ingen tvivl om, at nye assistentsystemer som f.eks. automatisk nødbremse allerede har forbedret trafiksikkerheden markant. Men som både FDM og sikkerhedssamarbejdet Euro NCAP tidligere har påvist, og som rapporten også dokumenterer, har systemerne deres begrænsninger og virker ikke altid godt nok. Det kan give en falsk tryghed bag rattet,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto, der som formand for FIA’s tekniske ADAS-arbejdsgruppe har været med til at udarbejde rapporten, i pressemeddelelsen.

Udover at finde fejl og mangler i systemerne har rapporten også set på, hvad 9000 europæiske bilister faktisk ved om sikkerhedssystemerne, og her har man fundet ud af, at en del overvurderer, hvor godt systemerne virker. 99% af de adspurgte har derudover svaret, at de ikke har modtaget særskilt uddannelse i de særlige systemer, da de købte bilen.

”Vores undersøgelse, der også omfatter danske bilejere, viser, at mange ikke ved, hvilke assistentsystemer deres bil har. Det største problem er dog, at mange tror, at de ved, hvordan systemerne virker, uden at kende deres begrænsninger. I værste fald kan det føre til uheld. Derfor venter der en opgave for bilproducenterne og -forhandlerne, der skal blive bedre til at informere om assistentsystemerne. Men som bilejer har man selvfølgelig også selv et ansvar for at sætte sig ind i sin nye bils egenskaber. Det er et spørgsmål om sikkerhed,” siger Lone Otto i pressemeddelelsen.

Powered by Labrador CMS