Det går Volkswagen-skandalen går ud på

Volkswagen-skandalen, der handler om snydesoftware i dieselbiler fra VW, begyndte i september sidste år og omhandler 11 millioner biler.

Volkswagen-skandalen omhandler 11 millioner biler fra VW. Arkivfoto: Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Volkswagen-skandalen er blevet kaldt den største skandale nogensinde inden for bilbranchen, hvor 11 millioner VW-biler anslås at være udstyret med en software, der skal skjule bilernes udledning af de såkaldte NOx-gasser.

NOx er en fællesbetegnelse for de to stoffer kvælstofdioxid (NO2) og kvælstofoxid (NO).

Her er Volkswagen-skandalen i overblik:

* 18. september 2015 rapporterer den britiske avis The Guardian, at den amerikanske myndighed med ansvar for miljøbeskyttelse, Environment Protection Agency, anklager Volkswagen for at have installeret et computerprogram i biler til det amerikanske marked, der får bilerne til at reducere udledningen af NOx-gas.

* Programmet blev kun aktiveret, når bilerne skulle forbi de amerikanske testanlæg. Bilen genkender testcyklen hos de amerikanske myndigheder og sætter en særlig ren forbrænding i gang, mens testen står på.

* Så snart bilerne kører ude på vejene, bliver der skruet op for forureningen, så den overskrider de amerikanske grænseværdier. Forureningen kan have overskredet grænseværdierne med op til 40 gange det tilladte niveau.

* Volkswagen har erkendt, at der er snydt, og koncerndirektør Martin Winterkorn trådte tilbage i september.

* Skandalen har været dyr for Volkswagens brand. Selskabets markedsværdi er faldet med 22 procent eller over 140 milliarder kroner siden årsskiftet. En overgang var selskabets værdi halveret.

* Volkswagen er samtidig blevet mødt med erstatningskrav for en samlet sum af adskillige milliarder dollar fra ejere af biler, som har haft snydesoftware indbygget.

* Den amerikanske stat har sagsøgt VW for 46 milliarder dollar – eller godt 300 milliarder kroner – for brud på en lov om luftforurening.

* Torsdag 21. april tilbød VW de amerikanske myndigheder at tilbagekøbe op mod 580.000 dieselbiler med snydesoftware fra bilejere i USA. Samme dag meddelte VW, at selskabet har sat 16,4 milliarder euro – eller cirka 122 milliarder kroner – af til at dække omkostninger i forbindelse med sagen.

* Detaljerne i aftalen fra torsdag skal være på plads senest 21. juni 2016.

Kilder: Ritzau, AFP, The Guardian, Reuters, DR

Powered by Labrador CMS