– Det er hovedløst at køre i sne uden vinterdæk
Med et nært forestående snevejr - ja sågar snestorm - så er det ved at være sidste udkald, hvis nogen skal have vinterdæk på.
– Det er fuldstændig tåbeligt at køre ud under et snevarsel uden vinterdæk.
Så simpelt kan det siges, hvis man spørger Rådet for Sikker Trafik om, hvordan især nordjyderne bedst forbereder sig på den nært forestående snestorm, der rammer dele af Danmark mellem torsdag og fredag i denne uge.
Det har vi selvfølgelig gjort.
“Et valg”
Ifølge dokumentationschef i rådet, Jesper Sølund, så er det dybt godnat at begive sig ud i bil, når der er sne, og dækkene ikke er skiftet ud med vinterdæk.
Den primære årsag er en markant forbedring af bremselængden, når bilen har vinterdæk på.
– Det er altid et valg, folk må gøre, om de vil køre uden vinterdæk. I bund og grund handler det om fremkommelighed, og har man taget valget om ikke at køre med vinterdæk, så kan man jo tage bussen eller arbejde hjemme fra, siger Jesper Sølund til Newsbreak.dk og fortsætter:
– Vinterdæk bremser bedre, når det er glat, lige som almindelige dæk bremser bedre, når det ikke er glat.
Derfor erkender han også, at det kan være svært at tilpasse bilen til det yderst omskiftelige vejr i Danmark.
Mange buler, mindre blod
Selv om vinterdæk er det første, mange tænker på, når sneen daler, så er det ikke altafgørende i forhold til trafiksikkerheden, når vejene bliver glatte.
– Det er mindst lige så vigtigt at sænke hastigheden og køre efter forholdene. Meget af det kommer af sig selv, fordi det er sværere at køre i for eksempel sne. Vi ser mange buler, og ikke så meget blod, når der er sne. Men mit bedste råd til de uden vinterdæk er stadig: “Lad være at køre ud”, slutter Jesper Sølund.
Ingen lovgivning
I Danmark er der intet lovkrav om, at bilister skal have vinterdæk på. Sådan er det dog blandt andet i Sverige og Tyskland.
Rådet for Sikker Trafik har lavet en online simulator, hvor du kan sammenligne forskellen mellem bremselængder. Her fremgår det, at forskellem mellem almindelige dæk og vinterdæk målt på bremselængde er hele 20 meter.
Bilen med vinterdæk bremser efter 42 meter, mens bilen uden bremser efter 62. Vel at mærke hvis der er tale om sneglatte veje.
Prøv selv standselængde-simulationen her: bremselaengde.sikkertrafik.dk