Det blev dyrt: Chauffør ligeglad med hviletid

En tysk lastbilchauffør var rimelig ligeglad med køre- og hviletiderne, da han blev stoppet af dansk politi.

Godt pumpet på energidrik var en tysk chauffør mildest talt ligeglad med hviletider. Foto: REUTERS/Peter Cziborra
Offentliggjort Sidst opdateret

Tungvognscenter Øst under Midt- og Vestsjællands Politi stoppede torsdag den 27. januar en tysk lastbil med en ung tysk chauffør.

I lastbilen blev der fundet en stor mængde tomme dåser, hvori der havde været energidrik. Energien havde chaufføren skulle bruge bag rattet, for der havde han spenderet lige rigeligt med timer i forhold til reglerne for køre- og hviletider.

Artiklen fortsætter efter videoen

Det skriver Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelelse.

Ligeglad med hviletid

Da politiet gennemgik førerens køre- og hviletidsregistreringer viste umiddelbart, at chaufføren havde overtrådt køre- og hviletidsreglerne fire gange.

Som en forklaring til betjenten fortalte chaufføren, at han ikke drak kaffe, men at han til gengæld drak mange energidrik for at holde sig vågen.

Efter en nærmere gennemgang af lastbilens takograf kunne politiet se, at chaufføren nærmest dagligt havde overtrådt reglerne.

Overtrådt med knap 900 procent

Når den tyske chauffør var løbet tør for køretid, havde han taget sit førerkort og fortsat sin kørsel uden at registrere det.

Den grundige gennemgang af chaufførens kørsel viste, at der var 893 procent overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne på kun 28 dage.

I seks tilfælde skulle chaufføren have haft et hvil på ni timer, men de blev holdt på mellem to eller fem timer. Fire gange kørte chaufføren mellem 16 og 22 timer, selv om han maksimalt måtte køre 10 timer med to hvil ind imellem.

Faktisk modtog den tyske chauffør 28 sigtelser.

Meget dyr bøde

Alle de sigtelser har mundet ud i, at chaufføren og vognmanden har modtaget en bøde på mere end 500.000 kroner.

Det var et højere beløb, end de kunne betale, derfor har Midt- og Vestsjællands Politi beholdt lastbilen som sikkerhed for at få udbetalt bøden.

Desuden skal det ved et retsmøde den 23. juni 2020 besluttes, om den unge tyske chauffør skal frakendes førerretten i Danmark.

Powered by Labrador CMS