Derfor vil Coop droppe dåserne

Som led i Coops emballagestrategi vil koncernen udfase metaldåser, der bruges til konserves.

I fremtiden skal du lede længere efter konservesdåser, der er lavet i metal, når indkøbsturen går til Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta eller Irma. Foto: Preben Madsen/arkiv/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

I fremtiden skal du lede længere efter konservesdåser, der er lavet i metal, når indkøbsturen går til Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta eller Irma.

Supermarkedskoncernen Coop oplyser nemlig, at man vil udskifte dåserne fra koncernens egne varemærker ud med bricks, der primært består af fibre.

Tiltaget er en del af Coops såkaldte emballagestrategi, fortæller ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese.

– I strategien sagde vi, at vi ville vende og dreje hver eneste vare med henblik på at se på, hvordan vores varer kan blive genanvendt så meget som muligt, siger hun.

De første varer er allerede i butikkerne nu. Det omfatter hakkede tomater, som ifølge Signe D. Frese er noget af det, som danskerne køber mest af.

Udfasningen gælder koncernens egne mærker som Änglamark og Coop.

Det er planen, at de fleste emballager vil være skiftet ud med de nye udgaver i løbet af de kommende 12 måneder.

Ændringen kommer ikke til at betyde det store for priserne i butikkerne, lyder det.

– Det eneste, der måske kan ske, er, at mængden i emballagen kommer til at være større. Men kiloprisen ændrer sig ikke, siger Signe D. Frese.

Coops strategi har også betydet, at man har fjernet buræg fra hylderne. Det blev effektueret i januar i år. Forleden oplyste Coop så, at buræggene også skal væk fra de forarbejdede varer.

Inden 2020 skal buræg været udfaset af alle Coops egne varemærker, lyder ambitionen.

Powered by Labrador CMS