Derfor kigger mystiske personer på dine dæk
Bliv ikke overrasket, hvis der pludselig er interesse for dine dæk. Der er en god grund.
De fleste vil nok reagere med både overraskelse og en smule vrede, hvis man ude på indkøbscentrets parkeringsplads ser en person, der viser ens bils dæk uforbeholdent meget interesse.
Men inden du farer i flæsket på vedkommende, så læs lige med her; der er nemlig en helt god grund. En af de, der i sidste ende skal være med til at redde liv.
Fra i dag og resten af ugen kan bilisterne se repræsentanter fra Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen på en lang række parkeringspladser i Danmark.
De ser nærmere på dækkene på de danske biler. Formålet er at få dokumenteret danskernes valg af dæktype til vinteren.
Hvis antallet af biler på sommerdæk viser sig at ligge under 11 procent, svarende til cirka 285.000 biler, vil det være rekordlavt.
“… men stadig alt for mange”, oplyser dækbranchen i en pressemeddelelse.
Optællinger siden 2006
Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen har siden 2006 gennemført halvårlige dæktællinger for at dokumentere danskernes dækvalg. Dæktællingen om vinteren skal først og fremmest sætte fokus på hvor mange bilister, der kører rundt på de danske vinterveje med sommerdæk.
– Vores dæktællinger bidrager til at tegne et billede af trafiksikkerheden i Danmark. Hvis flere hundredetusinde biler på sommerdæk færdes på de danske vinterveje, så har vi dokumenteret et problem, der gælder både fremkommelighed og trafiksikkerhed, fortæller Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.
Intet lovkrav
I Danmark er der, modsat i vores nabolande, ikke noget lovkrav om vinterdæk. Det på trods af, at det er dokumenteret, at vinterdæk giver det bedste vejgreb på våde og sneglatte veje – også når vinteren er mild. Med det gode vejgreb følger en god standselængde.
”De mange biler på sommerdæk er et stort problem for trafiksikkerheden, når de kører rundt på vejene i vådt og glat føre. Og det ved vi, at mange af dem gør selv i hårdt vintervejr. Med dæktællingen er vi med til at dokumentere problemets omfang. Det danner et solidt grundlag for at minde bilisterne om, at de skal huske at skifte til vinterdæk”, fortsætter Volker Nitz.
Føret er vigtigere end temperaturen
I en mild vinter som denne, er det vigtigt for Rådet for Større Dæksikkerhed at sætte fokus på, at det i høj grad er føret og ikke kun temperaturen, der har størst betydning for bremselængden om vinteren.
(Artiklen fortsætter under faktaboksen).
FDM konkluderede i en test i 2014, at vinterdæk på våd vej giver op til 30 procent kortere bremselængde i forhold til sommerdæk. På snedækkede veje er bremselængden op til 44 procent kortere på vinterdæk i forhold til sommerdæk.
– Det er en myte, at sommerdæk bremser bedre end vinterdæk på våde veje om vinteren. Når vejene er både kolde og våde, bremser bilen bedre med vinterdæk og selvsagt også på sneglatte veje. Af hensyn til egen og andres sikkerhed i trafikken er vores klare anbefaling at køre med vinterdæk om vinteren”, fortæller Volker Nitz.
Hos Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen har man igen i år med tilfredshed noteret, at både myndigheder, virksomheder og organisationer med fokus på trafiksikkerhed råder bilisterne til køre med vinterdæk om vinteren.
Håber på stadig positiv udvikling
Mens repræsentanterne er på vej ud i hele landet, håber både Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen, at de kommer til at dokumentere, at de seneste års positive udvikling fortsætter.
Tilbage i januar 2011 viste deres dæktælling for første gang, at antallet af biler på sommerdæk om vinteren lå under 20 procent. Helt nøjagtig 19 procent.
I januar 2018 registrerede de, at 11 procent af de talte biler havde monteret sommerdæk om vinteren.
“Håbet er for første gang at komme under 10 procent, mens opfordringen til politikerne er at gøre vinterdæk til et lovkrav”, slutter pressemeddelelsen.
Vil du vide, hvornår det er en god ide at skifte til vinterdæk, kan du blive klogere HER.
Skifter du selv dækkene, læs mere HER.