Derfor er streaming-krigen god for dig
Det kommer dig til gode at streamingtjenesterne slås om din fritid og penge. Se her hvordan.
Har man fulgt lidt med i medierne på det seneste, har man nok opdaget, at femte sæson af Game of Thrones netop er kommet. I den forbindelse har streamingtjenesten HBO Nordic reklameret massivt for, at det netop er hos dem, du kan se den populære serie.
Unikt indhold er blevet det vigtigste våben i kampen om kunderne for tjenester som Netflix, HBO og Viaplay.
– Det er vigtigt for dem er at blive synonym med deres satsninger således, at alle ved, at HBO sender Game of Thrones, og at Netflix viser House of Cards, siger Christian Loiborg, der er it-journalist og redaktør på Streaming.dk.
Egen succes blev et problem
Ifølge digital analytiker Claus Bülow Christensen er satsningen på originalt indhold også sket af nødvendighed for især Netflix.
– Det, at de fik så stor succes, betød, at prisen på det indhold, de købte, også steg. Deres egen succes blev simpelthen et økonomisk problem for dem. Det eneste, de kunne gøre, var at kaste sig ud i produktion af originalt indhold, siger han.
Netop konkurrencen på unikt indhold kommer brugerne til gode. Når man traditionelt tjener penge på unikt indhold, gør man det ved at opkræve det dyreste abonnement, som man kender det, når man køber unikt indhold i tv-pakkerne. Men streamingtjenesterne bliver nød til at tage højde for konkurrenternes unikke indhold, når de fastsætter en pris, og det kommer brugerne til gode.
– Man kan jo stille et regnestykke op, der hedder, at Netflix koster 69 kroner og HBO koster 79 kroner. Tilsammen bliver det billigere end en standard kabelpakke eller merprisen for eksempelvis en mellempakke, og indholdet er langt mere unikt, da streamingtjenesterne jo også konkurrerer på det. Det er jo lidt af en fest for forbrugerne, for man må konstaterer, at der er et meget højt kvalitetsniveau på alle de nye tv-serier, der dukker op, vurderer han.
Flere prisniveauer
Netop erkendelsen af at brugerne i dag abonnerer flere forskellige steder skaber også flere prisniveauer, hvor man enten kan få det billigt eller lade sig lokke til et godt tilbud.
– Man kan få adgang til Netflix’ ret store arkiv for bare 69 kroner, men hvis man betaler 109 kroner, kan man dele adgangen med tre andre i familien og have hver sin profil. TV2 koster mellem 39-129 kroner. Det er bestemt en erkendelse af, at man ikke er alene på markedet, siger Christian Loiborg.
En tredje fordel for forbrugerne er, at alle streamingtjenesterne snart er at finde på alle platforme, brugerne benytter. Faktisk er der kun én tjeneste, der halter efter.
– Det er faktisk først nu, at DR har lagt en strategi for at komme ordentligt ud på alle platforme, hvilket er lidt spøjst, når de er så store og har så meget unikt indhold.
En af grundene til, at Netflix har så stor succes er jo, at de hurtigt var ude på alle platforme i Europa og USA.
I dag er indholdet på streamingtjenesterne forskelligt alt efter hvilket land, du bor i på grund af rettigheder, men det tror Christian Loiborg ikke vil fortsætte.
– I fremtiden vil der ikke være én slags indhold for amerikanerne, der bruger Netflix, og en anden for danskerne. Den slags opdeling af indhold og blokering af betalende, udenlandske brugere, gider forbrugerne ikke, siger han.
De bedste streamingtjenester ifølge Streaming.dk
1. Viaplay. De er bedst til sport og så er det tjenesten for Disney-fans. Generelt har de bare det bedste indhold. Pris: 79-229 kroner månedligt.
2. Netflix. De er gode til det unikke indhold (House of Cards, Trailer Park Boys mm.) og så er de på alle platforme. Pris: 69-109 kroner månedligt.
3. HBO Nordic. Stedet, hvis man ser Game of Thrones, men der er masser af godt tv. Pris: 79 kroner.
4. TV2 Play. Masser af unikt indhold og så findes det i flere forskellige prisniveauer. Pris: 39-129 kroner månedligt.
5. DR-tv. Det har kørt tungt med kvalitet og brugervenlighed, men det bliver bedre. Indholdet er stadig unikt. Pris: Licens (209 kroner månedligt).
Kilde: Christian Loiborg/ Streaming.dk
Newspaq