Der bliver stadig solgt biler: Se de mest populære

Det har været - endnu - en hård måned for bilforhandlerne. Bilsalget er dykket med hele 40 procent. Men de grønne biler har momentum

Offentliggjort Sidst opdateret

Corona-nedlukningen har haft store konsekvenser for bilsalget, som har taget et ordentligt dyk.

Der blev kun solgt 9.912 nye personbiler i februar, hvilket betyder, at 33,9 procent færre nye biler kom ud på vejene i den forgangne måned.

Det er et fald på hele 40,1 procent, hvis man sammenligner med samme periode sidste år, hvor der blev indregistreret 15.003 nye personbiler i de første to måneder af 2020.

De tre mest populære mærker i februar 2021 var Volkswagen, Peugeot og Mercedes-Benz. Se top 10-listen i galleriet ovenfor.

Grønne biler i høj kurs

Bemærkelsesværdigt er det dog, at andelen af de grønne elbiler holder niveau. De opladelige biler udgør sammenlagt 17,2 procent af nyregistreringerne – hvor andelen var 7,3 procent i samme måned sidste år. 3,5 procent danskere har købt en elbil, imens 13,6 købte plugin-hybridbiler.

”De grønne biler holder momentum trods svære betingelser. Det er imponerende. De opladelige biler benytter ny teknologi, som stadig er nyt land for mange bilister. Alligevel er en stor andel af bilkøberne i februar hoppet med på den grønne vogn, selvom de ikke har kunnet komme på besøg hos forhandlerne og se, føle og mærke fremtidens biler. Det vidner om stor tillid til de grønne biler fra forbrugernes side,” udtaler Mads Rørvig, administrerende direktør for De Danske Bilimportører, i en pressemeddelelse.

Lys forude

Siden 1. marts har bilforhandlerne holdt åbent, og det er godt nyt til bilbranchen.

“Med genåbningen af landets bilforhandlere er der udsigt til, at de danske bilforhandlere kan begynde at indhente vinterens tabte salg. Genåbningen sidste sommer viste, at kunderne vender hurtigt tilbage, når butikkerne får lov til at slå dørene op. Denne gang er det med lidt flere restriktioner og forholdsregler end i sommer, men vi håber og tror på, at det samme overordnede mønster vil gøre sig gældende igen,” lyder det fra Mads Rørvig.

Den nye aftale

Aftalen handler overordnet set om at få flere grønne biler på vejene.

Her er hovedpunkterne i aftalen:

* 775.000 grønne biler i 2030.

Aftalen afsætter finansiering, der skal sikre, at der kører 775.000 grønne biler på vejene i Danmark i 2030. I aftalen er der dog en “ambition” om, at det tal skal øges til én million grønne biler i 2030. Her håber partierne, at den teknologiske udvikling kan hjælpe, uden at det koster noget for staten.

* Arbejde for stop for salg af nye fossile biler senest i 2030.

Det er i dag ikke muligt i henhold til gældende EU-ret at indføre et forbud mod salg af nye diesel- og benzinbiler i Danmark. Aftalen betyder, at regeringen skal arbejde for, at der på EU-niveau indføres mulighed for et forbud, samt mulighed for ambitiøse CO2-krav for biler og varevogne i EU.

* Omlægning af registreringsafgiften for person- og varebiler.

Aftalen omlægger bilafgifterne, så det bliver dyrere at have en benzin- eller dieselbil, mens det skal være billigere at købe en grøn bil. Skatteministeren fremhæver, at det i 2025 vil koste 175 kroner ekstra halvårligt at fastholde en benzin- eller dieselbil.

* Lav elafgift til opladning af biler.

Som en del af aftalen vil særordningen med lav elafgift til opladning på el til opladning af nul- og lavemissionsbiler forlænges til og med 2030.

* Kilometerbaserede afgifter for lastbiler.

Med aftalen pålægges danske og udenlandske lastbiler en kilometerbaseret og CO2-differentieret afgift.

* Forsøg med road pricing.

Regeringens støttepartier, De Radikale, SF og Enhedslisten, vil gerne indføre et system, hvor bilister betaler for at køre på vejene. I aftalen afsættes der midler til et udviklingsforsøg med road pricing for personbiler. Hvis forsøget går godt, og flertallet blandt de røde partier består, så kan det måske på sigt føre til road pricing i Danmark.

Kilde: Finansministeriet.

Powered by Labrador CMS