Denne mail fra dansk brand er svindel: Slet med det samme
Så er den gal igen. Endnu en gang er et kendt navn brugt i forsøg på svindel.
Igen og igen advares der mod falske mails, phishing, og sms’er, smishing.
Og igen og igen bruges kendte navne og brands som ‘afsender’. Det er også tilfældet denne gang, hvor det (igen) er Coop, der må lægge navn til svindel-beskederne.
(Du kan den og andre svindelbeskeder i galleriet over artiklen).
Artiklen fortsætter under videoen
Det er en borger, der har delt sin mail i en Facebook-gruppe. (Borgeren foretrækker at være anonym, men identiteten er Newsbreak.dk bekendt).
Bemærk i galleriet, hvordan afsenderen afslører, at den nok ikke er helt god.
Artiklen fortsætter under faktaboksen
Sådan undgår du at bide på phishing-krogen
Nets har følgende råd til, hvordan du undgår at blive offer for phishing:
Flere og flere danskere oplever jævnligt at modtage en e-mail eller sms fra afsendere, der udgiver sig for at være fra en virksomhed eller myndighed. Det viser sig ofte at være phishing-beskeder, der er snyde beskeder, som har til formål at lokke personlige informationer ud af modtageren.
Informationerne vil svindlerne bag beskeden bruge til at få adgang til modtagerens computer, netbank eller personlige oplysninger.
Svindlerne bliver mere og mere kreative i deres forsøg på at få fat i penge fra deres ofre, og det stiller større og større krav til alle, der bruger nettet jævnligt. Vi har nedenfor samlet nogle råd om, hvordan man kan forsøge at undgå at blive offer for phishing.
Følge disse råd:
- Forhold dig altid skeptisk til alle former for uopfordret kontakt, hvor du bliver bedt om at indtaste koder eller personfølsomme oplysninger. Nets, din bank eller offentlige myndigheder ville aldrig bede dig oplyse kortoplysninger, personlige koder eller NemID-talkoder – hverken over telefonen, per e-mail eller SMS.
- Stol ikke blindt på afsenderadressen eller logo i en e-mail, da den let kan forfalskes, så den ligner en rigtig mail fra din bank, en offentlig myndighed eller Nets.
- Klik aldrig på links i mistænkelige e-mails eller SMS’er. De kan føre til svindlerens hjemmeside, som kan være en tro kopi af den officielle hjemmeside. Hvis du er i tvivl, kan du besøge den officielle hjemmeside og logge ind via den (altså uden at bruge linket i mailen).
- Tag aldrig billeder af dit NemID-nøglekort. Heller ikke selvom du bliver bedt om at sende det i en mail eller uploade via en hjemmeside. Svindleren har brug for koderne på nøglekortet for at kunne gennemføre sin kriminelle handling.
- Brug altid din sunde fornuft, og tænk, før du klikker!
Kilde: Nets
Hos Coop ved man godt, navnet ofte bliver brugt af svindlerne.
– De her falske mails er ikke noget, som vi er specielt ramt af. Det er noget, som mange virksomheder er ramt af, men det er dybt generende. Men vi har oprettet en side på vores hjemmeside, som gør, at kunderne kan se, hvorvidt mailen er en reel mail eller spam, har Jens Juul Nielsen, informationschef hos Coop Danmark, tidligere fortalt til Newsbreak.dk.
Det skal du gøre
Peter Kruse, der er sikkerhedsekspert og blandt andet teknisk rådgiver for både Interpol og Europol mener, at svindlerne leder efter virksomheder, som danskerne i høj grad har tillid til.
– Svindlere forsøger at udnytte brands, vi som forbrugere har tillid til. I Danmark handler vi meget på nettet, og modtager vi eksempelvis en mail fra “Netflix” på korrekt dansk, hvor firmaet oplyser, at vi skal opdatere betalingskortoplysninger, så ved svindlerne, at nogle gør det, siger han.
Artiklen fortsætter under faktaboksen
Anmeld phishing til politiet
Nets har følgende råd til, hvordan du undgår at blive offer for phishing:
Flere og flere danskere oplever jævnligt at modtage en e-mail eller sms fra afsendere, der udgiver sig for at være fra en virksomhed eller myndighed. Det viser sig ofte at være phishing-beskeder, der er snyde beskeder, som har til formål at lokke personlige informationer ud af modtageren.
Informationerne vil svindlerne bag beskeden bruge til at få adgang til modtagerens computer, netbank eller personlige oplysninger.
Svindlerne bliver mere og mere kreative i deres forsøg på at få fat i penge fra deres ofre, og det stiller større og større krav til alle, der bruger nettet jævnligt. Vi har nedenfor samlet nogle råd om, hvordan man kan forsøge at undgå at blive offer for phishing.
Følge disse råd:
- Forhold dig altid skeptisk til alle former for uopfordret kontakt, hvor du bliver bedt om at indtaste koder eller personfølsomme oplysninger. Nets, din bank eller offentlige myndigheder ville aldrig bede dig oplyse kortoplysninger, personlige koder eller NemID-talkoder – hverken over telefonen, per e-mail eller SMS.
- Stol ikke blindt på afsenderadressen eller logo i en e-mail, da den let kan forfalskes, så den ligner en rigtig mail fra din bank, en offentlig myndighed eller Nets.
- Klik aldrig på links i mistænkelige e-mails eller SMS’er. De kan føre til svindlerens hjemmeside, som kan være en tro kopi af den officielle hjemmeside. Hvis du er i tvivl, kan du besøge den officielle hjemmeside og logge ind via den (altså uden at bruge linket i mailen).
- Tag aldrig billeder af dit NemID-nøglekort. Heller ikke selvom du bliver bedt om at sende det i en mail eller uploade via en hjemmeside. Svindleren har brug for koderne på nøglekortet for at kunne gennemføre sin kriminelle handling.
- Brug altid din sunde fornuft, og tænk, før du klikker!
Kilde: Nets
Det bedste, du som forbruger kan gøre, er at slette e-mailen og ikke klikke på linket. Lad blot mailen forblive uåbnet.