Denne dækfejl begår mange på bilferien

Mange af os kører med forkert dæktryk, og det går både ud over bilens brændstoføkonomi og sikkerhed - særligt når man kører langt.

Offentliggjort Sidst opdateret

Dæktryk. Et ord – og det at tjekke det – er måske det somme som en handling, som mange måske springer over.

Men at køre rundt med et forkert dæktryk kan være både dumt, farligt og dyrt.

Hvorfor kan du se i galleriet over artiklen.

Tusinder af danskere tager bilen med ud i Europa, når det er ferietid. Mens familien slapper af på bagsædet, tager bilen det hårde slæb. Mange timers kørsel med en tungt lastet bil øger presset på teknikken – og dækkene.

– Når man hæver trykket i dækkene stiger deres bæreevne og de deformeres mindre under kørslen. Det er vigtigt for både vejgreb og slid på ikke bare dæk, men også på motoren, der skal arbejde mindre hårdt, når trykket er korrekt, har Jesper Sørensen, teknisk chef hos Bridgestone Danmark, tidligere udtalt.

Enighed hos FDM

Derfor kan det betale sig at tjekke, at dækkene er pumpet korrekt. Ellers kan det gå ud over bilens sikkerhed.

– Dækkene er jo det eneste, der sørger for, at man har kontakt med vejen. Og jo bedre dækkene er – og jo mere korrekt trykket er – desto bedre er dækket i kontakt med vejen, siger Yasser Abaiji, der er teknisk konsulent ved FDM, (Forenede Danske Motorejere), til Ritzau.

For lavt tryk vil nemlig både påvirke bilens bremseevne, sikkerhed, komfort og styreegenskaber, oplyser Falck.

Og en bilferie med to voksne, tre børn og 14 dages oppakning sætter dækkene under et større pres, end når du kører til og fra supermarkedet herhjemme.

Tjek trykket på kolde dæk

Alle dæk bliver varmere, når man kører. Derfor stiger trykket, så det er vigtigt,a t man tjekker dæktrykket på kolde dæk. Du kan sagtens køre ned på tanken og tjekke trykket, men kører du længere væk, så giv dækkene en pause, inden du måler trykket.

Hvis du triller direkte ind på en tank i Tyskland efter kørsel på Autobahn, så bør du også give dækkene en pause til de er normal temperatur.

– Det er umuligt at sige, hvad det rigtige tryk er, hvis dækkene ikke er kolde. Tjekker man alligevel, så er det vigtigste at man ikke tager luft ud af dækket. Det er usandsynligt, at trykket har været for højt, da alle dæk taber lidt luft over tid, siger Jesper Sørensen.

Husk dæktryk på reservehjulet

Inden du drager af sted, så tjek også trykket på reservehjulet, hvis du har sådan et. Har du i stedet et lappekit med tætningsvæske, så se om holdbarhedsdatoen på væsken er overskredet – det holder nemlig ikke evigt. En anden vigtig detalje er kugletrykket, hvis du kører campingvogn eller trailer. Normalt skal det være mellem 50 og 100 kg – det afhænger af bilen.

Husk i øvrigt at campingvogne med Tempo 100-mærkning ikke må køre med dæk, der er ældre end 6 år.

Hvor, hvordan og hvor meget?

Præcis hvilket tryk der passer til hvilken vægt og hvilke kørselsforhold, kan du læse på siden af tankdækslet, i dørfalsen eller i bilens instruktionsbog.

Og herefter skal du løbende kontrollere, om dækkene har tabt luft. Minimum en gang om måneden.

– Men man kan faktisk ikke tjekke det for tit, siger han.

Dæktryk

  • Undersøgelser viser ifølge FDM, at op mod halvdelen af danske biler har forkert tryk i et eller flere hjul.
  • For lavt dæktryk betyder, at bilen bliver ustabil og ikke har den bremsekraft, den bør have.
  • Samtidig koster det op mod 13 procent på brændstofforbruget, hvis dæktrykket ligger mere end 0,5 bar under det anbefalede.
  • Læs dit anbefalede dæktryk i bilens instruktionsbog, og mål dækkene på tankstationen eller med en hjemmemåler.

Kilder: Falck, Autopartner, FDM.

Falck anbefaler, at man tjekker dæktryk endnu oftere – nemlig hver 14. dag – eller per 1000 kørte kilometer.

Powered by Labrador CMS