Den nye Toyota: Grimrian med skjulte talenter

Der er vel næppe set grimmere biler siden den polske Polonez havde en kort overgang med en coupélignende variant tilbage i begyndelsen af 1980’erne. Med andre ord, er det på ingen måde på udseendet Toyota skal gøre sig forhåbninger om at sælge hybridbilen Prius.

Sådan ser den ud, Toyotas nye hybridbil med tilnavnet Prius. KLIK VIDERE OG SE FLERE BILLEDER AF BILEN. Foto: Biltesteren.dk.
Sådan ser den ud, Toyotas nye hybridbil med tilnavnet Prius. KLIK VIDERE OG SE FLERE BILLEDER AF BILEN. Foto: Biltesteren.dk.
Offentliggjort Sidst opdateret

Den er vitterlig ikke særlig køn, den nye Toyota Prius. Udseendemæssigt er det faktisk blevet en smule værre siden den første Toyota Prius kom på gaden i 1997 og dermed var foregangsbil for den hybridteknologi, vi kender i dag.

Var det ikke for datidens uklare forlygteglas, kunne en Prius fra dengang vel egentlig godt ligne en bil, japanerne kunne smide på gaden, som en ny bil den dag i dag.

Det vidner lidt om, hvor konservative Toyota er i deres tankegang. Godt nok er de begyndt at ændre karakter, hvor især den nye C-HR pynter i gadebilledet, men med hensyn til Prius, er alt ved det gamle.

Høj pris

Alene prisen afskrækker nok de fleste, der går rundt med overvejelser om en hybridbil. En Prius starter prismæssigt på den grimme side af 400.000 kroner. Starter! Indstigningsprisen er enorme 409.880 kroner.

Foto: Biltesteren.dk.
Foto: Biltesteren.dk.

Så skal den have metallak, navigation, gulvmåtter og lidt andet nødvendigt ekstraudstyr, og prisen er tættere på 450.000 kroner end godt er. Så skal man virkelig være inkarneret Toyota-fan eller have en underlig bilsmag for at skrive under på en slutseddel, hvor overskriften er ny Toyota Prius.

Teknisk genistreg

På den tekniske front har jeg absolut intet at klage over. Toyota kan det pjat med at lave en gedigen hybridbil, og jeg klapper i mine store hænder over den nyudviklede motorkonstruktion med en termisk virkningsgrad på hele 40 procent.

Foto: Biltesteren.dk.
Foto: Biltesteren.dk.

På dansk betyder det, at man mister 60 procent af energien i benzinen, men for langt de fleste andre motorer ligger virkningsgraden og roder rundt nede mellem 20 og 30 procent.

Samspillet med elmotoren er uovertruffent, hvor den får sin energi, hver gang bilen triller hen mod et rødt lyskryds, ned ad en bakke eller hver gang der bliver bremset. Der er således ikke tale om en bil der skal lades med et elkabel.

Læs resten af testen på biltesteren.dk

Powered by Labrador CMS