Deal-site meldt til politiet

Det kan være fristende - men også ende med at være meget dyrere end antaget.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det lyder lokkende; spar en masse penge. Det kan være på et utal af varer, men også madoplevelser og forskellige kro- og hotelophold er noget, du kan købe på diverse ‘deal-sites’.

Nu har Forbrugerombudsmanden politianmeldt Berlingske Media, der dengang tilbudet blev udsendt stod bag Sweetdeal, for at have vildledt kunderne.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

I sin markedsføring af forskellige hotel- og kroophold har dealsitet oplyst en pris for hotel- og kroophold uden samtidig tydeligt at oplyse om diverse tillæg til prisen, for eksempel miljøtillæg, sæsontillæg og weekendtillæg.

Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at det er en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod vildledning og politianmelder Berlingske Media.

(I galleriet over artiklen kan du se, hvad du skal være opmærksom på, når du køber gennem et dealsite. Du kan også se, hvor du kan klage, hvis du føler dig snydt).

Sagen vedrører markedsføring af tilbud (deals) på dealsitet Sweetdeal i perioden fra marts 2018 – november 2018, som Berlingske Media altså dengang stod bag. Sweetdeal har siden fået ny ejer.

Miljøtillæg og rengøring

I nogle af tilbuddene kunne man ikke få et kroophold uden at betale et tillæg for obligatorisk slutrengøring og et obligatorisk miljøtillæg per person per nat. Det var derfor slet ikke muligt at få opholdene til den pris, som blev oplyst i tilbuddene på sweetdeal.dk.

Det gælder derfor om at tage sine forholdsregler, før man bare trykker “køb”, fortæller Martha Nør Kjeldsen, som er seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk.

– Når man som forbruger køber noget på dealsites som Sweetdeal eller en boks med en oplevelsesgave, skal man være opmærksom på, om der kommer ekstra gebyrer på det, man booker, siger Martha Nør Kjeldsen.

Det gælder eksempelvis, at man skal betale for obligatorisk slutrengøring eller obligatorisk miljøafgift.

Forbrugerombudsmanden udtaler i forbindelse med anmeldelsen, at nogle af tilbuddene har det aldrig været muligt at få til den billige pris, der reklameres med.

– Det er helt håbløst at kalde det et obligatorisk miljøgebyr. Man får en fornemmelse af, at man skal betale det alle steder, fordi det er lovpligtigt, og så viser det sig, at det er det slet ikke, siger seniorjurist Martha Nør Kjeldsen.

Paragraf 5 og 6 i Markedsføringsloven

§ 5. En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.
Stk. 2. Vildledning efter stk. 1 kan relatere sig til et eller flere af følgende elementer:
[…]
5) prisen, den måde, prisen beregnes på, eller en særlig prismæssig fordel,
[…]”

§ 6. En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Stk. 2. Ved købsopfordringer betragtes følgende oplysninger som væsentlige:
[…]
6) prisen inklusive moms og afgifter og
[…]
Stk. 3. Når produktets art medfører, at prisen ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal den erhvervsdrivende oplyse, hvordan prisen beregnes. Når omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal det oplyses, at disse omkostninger kan forekomme.”

I de andre tilbud var det for eksempel forskellige sæson- eller dagsafhængige tillæg eller et miljøtillæg, der blev opkrævet seks ud af ugens syv dage. Dealsitet oplyste ikke klart og tydeligt om de forskellige ekstratillæg i tilknytning til prisen.

Dealsitet har i nogle af opslagene oplyst ”pris fra…” på opholdene. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var markedsføringen alligevel vildledende, fordi den oplyste pris kun gjaldt for overnatninger, hvis man for eksempel ankom på en søndag. Så er den oplyste frapris i sin sammenhæng ikke relevant for langt de fleste forbrugere, der ser tilbuddet.

Skjulte tillæg

Forbrugerne blev præsenteret for en pris og først oplyst om diverse tillæg længere nede på siden, når de klikkede på knappen ”Læs mere/Læs mindre” eller under fanen ”Vigtig viden.”

“Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at markedsføringen kunne vildlede forbrugerne til at tro, at tilbuddene var billigere, end de var. Det er desuden Forbrugerombudsmandens opfattelse, at brugen af begrebet ”obligatorisk miljøtillæg” vildledte forbrugerne til at tro, at der var tale om et lovbestemt gebyr, som gæsterne var forpligtet til at betale”, står der om baggrunden for anmeldelsen.

– Markedsføring af en pris uden at oplyse om diverse tillæg, der kommer oven i prisen er vildledende markedsføring. Det er til skade for både forbrugerne og de konkurrenter, der sælger samme produkter uden at vildlede om prisen, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

– Dealsitet har efter min vurdering ikke oplyst klart og tydeligt om de ekstra tillæg, der kom oven i prisen på hotel- og kroopholdene. Nogle af opholdene var slet ikke muligt at få til den pris, der stod på sweetdeal.dk. Det er vildledende, og derfor har vi politianmeldt selskabet, siger hun videre.

Powered by Labrador CMS