De danske forbrugere har stor tillid til danske fødevarer
På trods af fund af listeria i rullepølserne og MRSA-bakterier i det hakkede svinekød, føler et flertal herhjemme sig fortsat mest trygge ved de fødevarer, der er produceret i Danmark. Det viser en ny undersøgelse, som Landbrugsavisen har fået foretaget.
Her erklærer 65 procent sig fortsat mest trygge ved danske fødevarer, mens halvdelen af os – 50 procent – generelt foretrækker at købe og tilberede danske fødevarer.
Og den respons er man godt tilfredse med hos Landbrug & Fødevarer, hvor den relativt nytiltrådte direktør, Karen Hækkerup, tager godt imod undersøgelsen.
»Det er sød julemusik, og jeg synes også, det er en velfortjent ros og anerkendelse til de danske landmænd og dem, der producerer vores fødevarer. I årtier og generationer har vi haft folk i Danmark, der har arbejdet på at producere sunde og gode fødevarer, der har en høj kvalitet, og hvor der ikke er smitterisiko, og hvor man passer godt på miljøet, mens man producerer,« siger Karen Hækkerup.
Netop fødevaresikkerheden har ellers været en omdiskuteret størrelse i det snart forgangne år, hvor de fleste supermarkedskæder har oplevet at måtte trække produkter tilbage efter fund af listeriabakterier, mens svinebakterien MRSA menes at have smittet tusinde og slået to ihjel.
At flertallet fortsat har høj tillid til fødevarerne efter de strabadser, tjener til myndighedernes ros, mener Karen Hækkerup.
»Jeg tror, at danskerne ser, at når der er sådan en sag, så har vi myndigheder, der håndterer det utrolig effektivt og tilbagekalder produkterne og stopper spredningen. Det er guld værd, for man må konstatere, at med så mange munde, der skal mættes, bliver der produceret ualmindelig mange fødevarer, og når der er problemer, kan man som forbruger se, at der bliver handlet på det,« siger Karen Hækkerup.
Hun håber samtidig at kunne højne tilliden til de danske fødevarer ved at udbrede kendskabet til den danske fødevareproduktion.
»Vi ved, at mange lande kigger misundeligt på det, vi kan, så udfordringen er at udbrede kendskabet, til hvordan det reelt foregår ude hos fødevareproducenterne, endnu mere herhjemme også,« siger Karen Hækkerup.
Undersøgelsen viste også, at lige under halvdelen – 48 procent – finder det »meget« eller »noget« vigtigt at købe danske fødevarer.