Danskerne vil stadig handle i butikker

Arkivfoto: Colourbox.
Offentliggjort Sidst opdateret

Vi søger informationer om varer på nettet, men når vi skal købe, skal det helts foregå i en butik, viser ny undersøgelse

Ifølge Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, øger danskerne fortsat deres forbrug på nettet, som i 2014 rundede 73,5 milliarder kroner. Og før beslutningen af købet træffes, konsulterer vi internettet flittigt.

Det viser en omfattende kortlægning af danskernes søge- og købsadfærd på nettet, som Eniro Danmark har foretaget gennem Epinions Danmarkspanel. Ni ud af ti svarer, at de søger informationer om produkter, de overvejer at købe, inden de beslutter sig for et eventuelt køb.

Ikke klar til digitale dagligvarer

Men når det kommer til et egentligt køb, foretrækker størstedelen af danskerne endnu butikken på det lokale handelsstrøg. Særligt når der er tale om produkter inden for pleje og sundhed eller dagligvarer, hvor henholdsvis 80 og 90 procent af danskerne smutter en tur ned i butikken frem for at logge på internettet og fylde den digitale indkøbskurv.

”Danskerne er blandt de europæere, der handler mest på nettet, men på nogle områder har digitaliseringen stadig ikke fået fat i indkøbsvanerne. Når det kommer til produkter inden for sundhed og pleje, handler det nok om, at det kan føles mere trygt, at man fx kan tale med en medarbejder på apoteket, og når det kommer til dagligvarer, vil vi gerne kunne mærke varerne og sammenligne dem,” lyder det fra Allan Jakobsen, der er administrerende direktør i Eniro Danmark.

”Selvom størstedelen af danskere søger informationer om produkter på nettet, er der altså en stor præference for at købe dem i lokale butikker, og derfor er det fortsat vigtigt for mindre virksomheder og butikker, at de er søgbare på nettet, så forbrugerne kan finde frem til dem.”

Underholdning og rejser skal købes på nettet

Også når det kommer til produkter inden for elektronik og hårde hvidevarer, foretrækker seks ud af ti danskere at købe i en butik. Det samme gælder for 69 procent, når det drejer sig om produkter i kategorien sport og fritid, 77 procent, når det gælder bolig og livsstil og 71 procent, når der skal købes tøj og mode. Eneste produktkategorier, hvor et flertal foretrækker at handle på danske eller udenlandske hjemmesider, er, når det kommer til medier og underholdning samt rejser og oplevelser.

Fakta: Danskernes produktsøg og handel på internettet

  • 90 procent foretrækker at købe produkter inden for dagligvarer i en fysisk butik.
  • 80 procent foretrækker at købe produkter inden for pleje og sundhed i en fysisk butik.
  • 59 procent foretrækker at købe produkter inden for elektronik og hårde hvidevarer i en fysisk butik.
  • 69 procent foretrækker at købe produkter inden for sport og fritid i en fysisk butik.
  • 77 procent foretrækker at købe produkter inden for bolig og livsstil i en fysisk butik.
  • 71 procent foretrækker at købe produkter inden for tøj og mode i en fysisk butik.
  • 33 procent foretrækker at købe produkter inden for medier og underholdning i en fysisk butik.
  • 7 procent foretrækker at købe produkter inden for rejser og oplevelser i en fysisk butik.

Kilde: Radius Kommunikation/Eniro Danmark

Powered by Labrador CMS