Danskerne skifter teleselskab og får bedre pris
Nye tal viser, at danskerne er gode til at skifte teleselskab, hvis de får en bedre pris andetsteds
Danskerne er nogle mobilkræmmere, og de får bedre mobilabonnementer ud af at skifte selskab.
Det viser nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som har undersøgt, hvordan og hvorfor danskerne skifter selskab på 13 markeder.
68 procent af dem, der har skiftet mobilselskab, angiver, at de har fået en bedre pris ud af det. 23 procent fik et bedre abonnement, mens fem procent ærgrer sig over, at de skiftede, for de fik faktisk ikke noget ud af det.
Danskerne skifter i stor stil, så snart der er bedre tilbud andre steder. Omkring en million gange skifter kunderne mobilselskab på et år. Nogen gør det flere gange, andre er tilfredse efter et enkelt skift.
Kan også forhandle sig til bedre pris
24 procent af de adspurgte i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse har forhandlet med det nuværende mobilselskab om en bedre pris eller et bedre abonnement og havde held med det. De blev derfor i folden. Fem procent forsøgte sig men uden held, mens 70 procent ikke har udfordret deres mobilselskab.
82 procent af alle, der faktisk skiftede selskab, har brugt under to timer på opgaven, mens 13 procent har brugt mellem to og fem timer, og fem procent har investeret seks-ti timer eller derover på at sammenligne priser og abonnementer og rent faktisk foretage skiftet.
Undersøgelsen bygger på 5.000 danskeres besvarelser.
Netop de mange skift har de seneste år fået teleselskaberne til at tænke i ekstratjenester, som man ikke kan få hos konkurrenten, eller til at give samlerabatter, hvis man f.eks. udvider sit mobilabonnement med også internetforbindelse og/eller TV fra samme selskab.