Danskerne ser flere film i biografen
Flere danskere synker ned i de røde biografsæder for at se en film på det store lærred i den mørke sal.
De danske biografer kan med 7 millioner solgte billetter i første halvår runde 15 millioner solgte billetter i 2015, og dermed vil der være tale om den største biografsæson i 34 år, skriver Jyllands-Posten.
Eksperter og markedsanalytikere har ellers igen og igen hævdet, at tiden er løbet fra biograferne, fordi streamingtjenester som Netflix og HBO vil betyde færre solgte billetter, men de ser ud til at tage fejl.
Biograferne står stærkt, slår direktør for Nordisk Film, John Tønnes, fast.
»En film er ikke bare en film. Derfor opfatter vi ikke Netflix og HBO som direkte konkurrenter, men som aktører inden for et helt andet marked. Ja, biograferne ændrer sig løbende, men det er stadigvæk den samme grundlæggende oplevelse i mørket. Publikum griner sammen, græder sammen og gyser sammen. Det er en social oplevelse sat over for en hjemmeoplevelse,« siger han til Jyllands-Posten.
Direktøren vurderer, at investeringer i nye eller forbedrede biografer med højtalere fra gulv til luft, digitaliserede billeder, højere opløsning, laserprojektioner, 4D-effekter og bedre sæder også har tiltrukket flere biografgængere.