Danskerne rykker sammen i bussen
Danskernes tillid til hinanden, til myndighederne og til virksomhederne er steget markant fra et år siden, viser ny undersøgelse.
Citathistorie: Dansk Industri
Danskerne er rykket sammen under coronakrisen. Det viser en ny meningsmåling foretaget for Dansk Industri (DI) af Epinion.
Målingen, der er gennemført i august 2020, viser, at 74 procent af de 1.600 repræsentativt udvalgte danskere mener, at ”man kan stole på de fleste”.
Det er er fremgang på 13 procentpoint siden februar 2019, hvor DI stillede samme spørgsmål.
For DI’s adm. dir. Lars Sandahl Sørensen er det virkelig gode nyheder, der sætter en streg under hans oplevelser af et Danmark med krisestyringsevner i verdensklasse.
– Det er i krisetider, at vi bliver testet. Derfor gør det mig både optimistisk og glad, at vi ser en stigende grad af tillid. Det er med til at skabe et langt stærkere samfund. Det øger vores konkurrencekraft og omstillingsevne – og det sætter en tyk streg under troen på samfundskontrakten i Danmark, siger han til erhvervsmediet DI Business og tilføjer:
– Prøv at tænke på den modsatte situation. Mistillid til andre skaber ikke et lykkeligt samfund. Og det skaber ikke et samfund, hvor man kan bevæge og udvikle sig. Det har jeg selv oplevet gennem en lang karriere i udlandet, hvor den grad af tillid og samarbejde, som vi har i Danmark, langt fra findes alle steder.
Øget tillid til regeringen og virksomhederne
Ifølge DI’s meningsmåling er der også en stigende grad af tillid til både regeringen, embedsværket og de private virksomheder.
For regeringen er andelen af danskerne, der siger, at de har ”stor tillid” eller ”tillid” vokset fra 32 til 68 procent siden sidste år. Mens tilliden til embedsværket er steget fra 49 til 62 procent. Og tilliden til private virksomheder er øget fra 64 til 71 procent.
Spørgsmålet er, om vi kan fastholde de positive tendenser, når den umiddelbare krise rykker mere på afstand og længslen efter en hverdag uden forsamlingsforbud og masker vokser sig større.
DI-topchef Lars Sandahl Sørensen er ikke i tvivl om, at det vil kræve en indsats fra både politikere, embedsværket og virksomhederne, hvis sammenholdet skal bestå.
– Som virksomheder bliver vi nødt til at spørge os selv, hvordan passer min forretning ind i samfundet. Hvordan kan og vil jeg bidrage til det. Vil du have tryghed, tillid og adgang til dygtige og engagerede medarbejdere, så kræver det også, at du selv bidrager positivt, siger han til erhvervsmediet DI Business.
Lars Sandahl Sørensen oplever generelt, at der er en ”oprigtig” interesse fra virksomhederne for at have et større perspektiv end bundlinjen.
– Virksomhederne vil gerne tage ansvar. Men det er medierne ikke altid interesserede i at skrive om. Og sjældent i samme omfang som de negative historier, siger DI-topchefen.