Danskerne holder på flaskepanten
Et tryk for velgørenheden eller et par ekstra kroner til indkøbene.
Det er ikke mange danskere, der vælger første mulighed, når de står foran flaskeautomaten i supermarkedet og skal beslutte, om panten skal gå til velgørenhed eller ej.
Ifølge Jyllands-Posten vælger kun én ud af 100 at donere pantpengene, og det er væsentligt færre end vores naboer i Sverige og Norge gør. Her vælger mere end to procent at sende pengene efter velgørenhed.
Tendensen overrasker ikke generalsekretær Niels Tofte fra Care Danmark.
»I Norge er der eksempelvis en større tradition for at yde penge til velgørenhed, så det kommer ikke bag på mig,« siger han til Jyllands-Posten og forklarer, at han naturligvis gerne så flere pantpenge blive doneret herhjemme.
I 2014 blev der i alt doneret 5,9 millioner pantkroner fra Coop-butikkerne Kvickly, Irma, Fakta og SuperBrugsen. Disse penge gik til organisationerne Børns Vilkår og Care Danmark.
Informationsdirektøren i Coop, Jens Juul Nielsen, understreger over for avisen, at det ikke skal være en forpligtelse over for kunder, at de skal donere flaskepanten til velgørenhed. I dag findes velgørenhedsknapper på omkring 1.200 flaskeautomater i Coops butikker.