Danskerne gik google-amok over iPhone 6 og Kevin Magnussen
Ebola, iPhone 6 og Kevin Magnussen.
Det blev nogle af de mest benyttede danske søgeord på Google i 2014. Og tallene vidner om, at danskerne søger informationer om både alvorlige og mere underholdende karakter på det globale søgesite.
Ebola, der hærger i dele af Afrika og har sendt tusindvis af mennesker i graven, er blandt topscorerne. Det samme er racerkøreren Kevin Magnussen, der for alvor fik sit gennembrud og fik danskernes interesse for Formel 1 til at stige med raketfart.
Danskernes interesse for smartphones afspejler sig også ved en topplacering til søgeordet iPhone 6, ligesom der blev søgt flittigt på årstallet 1864 – sikkert på baggrund af den omdiskuterede TV-serie af samme navn, der blev bragt i anledning af 150-året for det forsmædelige nederlag til tyskerne.
»Danskerne interesserer sig generelt for de temaer, der måtte være oppe i medierne. Det kan være en iPhone 6-lancering, VM i fodbold eller kendte personer,« siger Morten Petersen, chef hos Google i Danmark.
»Vi følger den generelle nyhedsstrøm og vil gerne have flere informationer, når eksempelvis skuespilleren Robin Williams dør, eller når ebola bryder ud i Afrika. Og så kan vi se, at vi også i stigende grad er begyndt at interessere os for mere jordnære ting som for eksempel, hvor mange kalorier er der i en pizza eller i et æble,« siger Morten Petersen.
I kategorien over de mest trendende mænd finder man – udøver Kevin Magnussen – stemmeslugeren ved europaparlamentsvalget Morten Messerschmidt (DF) og Grand Prix-håbet Basim, der sang sig til en niendeplads ved Eurovision Song Contest 2014 i København.
Hos kvinderne er tennis-spilleren Caroline Wozniacki øverst på trend-podiet, og hun får godt selskab af skuespilleren Bodil Jørgensen, der nær havde mistet livet i en ulykke under en filmoptagelse, samt Vild med dans-deltager og politiker Astrid Krag (S).
Men det er ikke kun kendisser, der søges efter på nettet. Danskerne spørger også om alt mellem himmel og jord, når de er i tvivl eller bare nysgerrige.
Den virale kampagne »Ice bucket challenge« resulterede i en eksplosion af søgninger, der spørger »Hvad er ALS?« med henvisning til amyotrofisk lateralsklerose, også bare kendt som sklerose.
Nysgerrigheden om sklerosesygdommen blev kun overgået af »Hvad er ebola?« og en markant interesse for EUs patentdomstol i forbindelse med forårets afstemning, der som bekendt endte med et ja til en fælleseuropæisk instans for patenter.
Ifølge Morten Petersen fra Google hænger danskernes store søgelyst sammen med, at seks ud af ti danskere nu ejer en smartphone, og at vi hver især får flere og flere enheder, der kan bruges til at søge på. Og Google fortsætter med at udvikle nye måder at søge information på:
»Det næste skridt bliver at forudse hvilken information, du har brug for, allerede inden du selv har stillet spørgsmålet, og vi er allerede godt på vej,« siger Morten Petersen.