Danskere er kommet i svær økonomisk klemme

Rejseportaler svigter massevis af danskere med aflyste flybilletter.

Offentliggjort Sidst opdateret

Rejsekunder i tusindvis opdager i disse uger og måneder, hvad det vil sige at blive kastebold mellem de populære rejsebureauer på nettet, der sælger billige flybilletter – såkaldte online travel agencies eller ota’er – og så de flyselskaber, som på grund af corona har været nødt til at aflyse så godt som alle flyafgange, skriver Politiken torsdag.

For mange af de danskere, der er i klemme lige nu, er problemet, at ota’erne påstår, at det er flyselskabet, der skal hjælpe dem. Omvendt forklarer flyselskabet forbrugerne, at det er ota’erne, der har ansvaret for kundeservice.

Ingen ved præcis, hvor mange flykunder der er havnet i den fælde, men globale tal siger, at cirka 44 procent af kunderne køber deres flyrejse via en ota, og på en normal dag ville der være 40.000 passagerer med flyafgange fra Københavns Lufthavn, hvor stort set alle afgange nu er aflyst. Og nu skal der sættes ind over for de ota’er, der ikke lever op til deres ansvar, mener transportminister Benny Engelbrecht (S).

– Det er fuldstændig uacceptabelt, at forbrugerne bliver skubbet rundt og i sidste ende føler sig snydt for deres penge. Derfor sætter vi sammen med Erhvervsministeriet gang i et arbejde, der skal sikre, at der bliver fuldstændig klarhed for kunderne, hvordan deres rettigheder er, uanset hvordan de har købt deres billet, siger Benny Engelbrecht til Politiken.

Problemet med ota’er er, at de ikke er skabt til at yde service, siger direktør i prissammenligningstjenesten Travelmarket.dk Ole Stouby, der med 25 år i rejsebranchen kender den indefra.

– Nogle ota’er er ikke altid villige til at bruge de nødvendige ressourcer på at hjælpe kunderne«, siger Ole Stouby, som har valgt at stoppe samarbejde med udvalgte ota’er på grund af dårlig service og vildledning af kunderne.

I slutningen af marts skrev Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen en vejledning til aflysningsramte danskere. Den kan du se herunder.

Aflyst fly fra udlandet

Rygterne om, at der fortsat er mange danskere, der befinder sig i udlandet under udbruddet af coronavirus, taler efterhånden sande.

Hvis du er én af dem, der er strandet i udlandet, men er ramt af et utal af aflysninger, skal du følge Udenrigsministeriets råd. Du kan med fordel også kontakte dit flyselskab om dine muligheder for at vende hjem til Danmark.

Som udgangspunkt har du ret til refundering af flybilletten, ombooking hurtigst muligt eller ombooking til et senere tidspunkt. Benytter du dig af ombooking, er du nødt til at se i øjnene, at der nok er en del forsinkelse grundet coronavirus.

I tiden hvor du venter på at modtage en ny booking, skal flyselskabet være dig behjælpelig med eksempelvis overnatninger eller lignende.

Aflyst fly fra Danmark

Bliver dit fly aflyst, inden du er taget afsted, har du krav på refundering af billetten eller en ombookning til en senere afgang.

Der er også flyselskaber, der i situationen tilbyder dig et gavekort eller en voucher, som du kan tage imod. Før du kaster dig ud i det, er det vigtigt at undersøge, hvor lang tid gavekortet er gældende. Normalt gælder de i tre år, men eneste regel er bare, at tidsfristen for gavekort ikke må urimelig kort, derfor bør du altid tjekke op på det.

Hvis dit fly fortsat afgår, og du ikke er med afgangen grundet Udenrigsministeriets anbefalinger, så har du ikke ret til at få refunderet billetten. Det kan dog afhænge af, hvilken type billet, du har købt, derfor kan det anbefales at tjekke aftalevilkårene.

Vær opmærksom på, at flyselskabet ikke hæfter for overnatninger, transfer eller lignende, hvis det ikke er booket i en samlet pakke.

De samme regler gør sig gældende for færgebilletter til udlandet.

Pakkerejser – hvad gør jeg?

Hvis du befinder dig i udlandet på en pakkerejse, skal du kontakte din rejseudbyder. Rejseudbyderen har formentlig regler for hjemsendelse, og dem skal du følge. Bliver reglerne ikke fulgt, kan du risikere selv at skulle betale for din hjemrejse.

Stod du og skulle på ferie og havde købt en pakkerejse med afrejse frem til den 13. april, er du omfattet af Udenrigsministeriets fraråd om alle unødvendige rejser til udlandet, derfor kan du få refunderet prisen for din pakkerejse.

Skal du afsted efter den 13. april, er det ikke sikkert, at du kan afbestille på nuværende tidspunkt, derfor bør du holde øje med din rejseudbyders hjemmeside om information hvorvidt.

Ved pakkerejser kan udbyderen gøre brug af rejsegavekort eller voucher frem for at refundere penge for billetten. Før du godkender det, skal du sikre dig, at gavekortet er gældende i så lang tid, at du kan nå at få det brugt.

Ramt af indrejseforbud

Havde du billetter til USA eller et andet sted, der under coronavirus-udbruddet har indrejseforbud fra flere dele af verden, så afhænger dine rettigheder af, hvad du har købt.

Har du købt en pakkerejse med afgang frem til den 13. april, gælder det, at du kan få pengene for rejsen refunderet.

Hvis du kun har købt en flybillet, afhænger dine rettigheder af, om afgangen er blevet aflyst eller ej. Er den aflyst, kan du få refunderet din billet eller ombooket den til en senere dato. Hvis flyet ikke er aflyst, har du ikke ret til refundering eller ombookning. Du kan kontakte flyselskabet, da de i nogle tilfælde godt vil være med til at refundere eller ombooke.

Der kan også være hjælp at hente i din rejseforsikring, derfor kan du med fordel tjekke den.

Overnatning i udlandet

Hvis du har bestilt overnatning, der ikke er en del af en pakkerejse, har du som udgangspunkt ikke krav på en refundering medmindre det er en del af dine aftalevilkår.

Har du bestilt overnatningen direkte ved udbyderen, er du nødt til at tjekke deres regler for afbestilling, for at danne dig et overblik over, hvilke rettigheder, du har.

Er overnatningerne booket gennem et bookingsite, kan du tjekke, om du har foretaget en bestilling med afbestillingsret, eller om der er stillet en anden form for garanti.

I den situation er det også fornuftigt at kontakte sin forsikring, hvis man har en rejseforsikring. En rejseforsikring kan alt efter din dækning måske være behjælpelig.

Det samme gør sig også gældende for billeje, cykelleje eller lignende.

Arrangementer på rejsen

Når du alligevel skulle til udlandet, kan det være, at du har købt billet til en koncert, en fodboldkamp eller andet. Hvis det ikke er købt som en del af pakkerejse, men arrangementet er blevet aflyst på grund af coronavirus, har du som udgangspunkt krav på at få pengene tilbage.

Arrangøren kan dog i sine vilkår have taget forbehold for aflysning grundet sygdom, derfor bør man tjekke det, da det kan betyde, at man ikke kan få refunderet pengene.

Arrangementer i Danmark

Hvis du er én af de mange danskere, der ligger inde med en koncertbillet eller lignende til et arrangement i Danmark, der er blevet aflyst, har du fortrinsvist ret til at få refunderet billettens pris eller få ombooket billetten til en anden dato. Men du er afhængig af, hvad aftalen er mellem dig som køber og sælger. Hvis andet er aftalt, er det altså det, der er det gældende.

Billetgebyret kan du aldrig få refunderet, da det dækker over, at reservere en plads, når du booker billetterne. Den ydelse har du – da du bestilte billetterne – gjort brug af, derfor kan det ikke refunderes.

Har du også haft andre udgifter i forbindelse med billetkøbet eksempelvis en togbillet, overnatning eller andet, så kan du få vurderet om situationen gør, at du også kan få erstatning for det. Men det afhænger af, at der ikke er tale om en situation, som arrangøren ikke er herre over.

Festen er aflyst

Flere danskere rammes i den nærmeste tid af aflyste konfirmationer, og har du en fest, der er blevet aflyst på grund af coronavirus, gælder der forskellige regler.

Som udgangspunkt skal hver aflysning, hvad enten det er du er nødsaget til at aflyse festteltet, eller kroen må aflyse konfirmationen, vurderes separat, før du kan vide om, du kan få erstatning eller eventuel depositum refunderet.

Det afhænger særligt af, om festen skal holdes i perioden, hvor der er forsamlingsforbud, hvad det er, du præcis har booket, og ikke mindst hvad der står i aftalen, som du har indgået med udlejeren, catering, restaurant eller lignende.

Danskerne er lidt udfordret af, at det er en helt ny situation, som der egentlig ikke er eksempler på retspraksis fra tidligere sager ved Forbrugerklagenævnet eller domstole.

Gældende er det bedste råd dog at tage kontakt til den udbyder eller de udbydere, som du har benyttet dig af, for at I sammen kan aftale en løsning. Kan man ikke finde en løsning, kan man involvere klage- og ankenævn.

Powered by Labrador CMS