Danske vognmænd hårdt ramt af svindel
Danske vognmænd oplever svindel som aldrig før
Svindel og misbrug af dieselkreditkort florerer i Europa som aldrig før. 18 pct. af danske vognmænd har oplevet denne svindel, som i udpræget grad udøves af østeuropæiske bander.
Det viser en undersøgelse, som for nylig blev foretaget af olieselskabet Shell og vognmands-organisationen ITD. 70 vognmænd var med i undersøgelsen.
Svindlen er dyr for vognmændene, for spærres kortet ikke hurtigt, kan det let blive til mange tankninger og løbe op i store summer.
Der harmonerer dårligt med, at alle vognmænd prøver at spare på brændstoffet – og hvor et par procent er meget at spare.
Undersøgelsen viser, at det er alle vognmænd, der er udsat, og at banderne ofte er organiserede, men olieselskaberne forsøger at hjælpe med at få stoppet kortmisbruget.
Der eksisterer ikke et direkte samarbejde mellem olieselskaberne, men der afholdes kvartals-møder med det europæiske Europol-politisamarbejde.
Hos Shell har man forsøgt at begrænse »skaderne« ved at indføre realtidsovervågning, så man allerede efter få minutter kan få et kort spærret. Før kunne det tage op mod to dage.
»For 40 procent af vognmænd er dette misbrug noget, de hører om dagligt – og for mange er misbruget øget væsentligt. Der bruges samme metoder, som når man narrer pinkode og bankhævekort fra ældre – ligesom man bruger falske hæveautomater over for chaufførerne,« siger Niels Daniel Jensen, der er global fraud case manager (bedragerichef) hos Shell med base i København.
Shells nye system scanner alle tankninger, når der bruges Euroshell-dieselkort, som der findes fire millioner af i Europa. I Norden tjekkes 30.000 transaktioner om dagen, og de mistænkelige kort tjekkes. Derefter går en alarm til kundecentret, som så advarer vognmanden.
»Oftest er sagen i orden. Men er der problemer, bliver kortet spærret, og politiet alarmeres så af vognmanden. Faktisk har vi 15 alarmer om dagen,« siger Niels Daniel Jensen.
Shell tager ikke noget for denne service, som også handler om at give vognmænd og deres chauffører et redskab, så de kan undgå at blive misbrugt. Større virksomheder kan miste rigtig mange penge ved ikke at tage forholdsregler.
»Det største problem er, at chaufføren lader dieselkortet ligge i lastbilen i stedet for i sin egen tegnebog. Og er pinkoden afluret ved seneste tankning, venter tyvene på, at chaufføren ikke er ved bilen. Så bryder de bilen op, og de ved næsten altid, hvor de skal finde kortet. I den sammenhæng er en kortpolitik det vigtigste – bl.a. at lære koden udenad og at låse kortet inde hjemme i vognmandsforretningen,« siger Niels Daniel Jensen.
Desværre sker der dog også alvorlig kriminalitet rundt om i Europa, hvor chaufføren bliver udsat for overfald. Så trussels-billedet er der hele tiden.
»Det handler om hurtighed. Derfor er vi glade for vores nye real time-system. Alle vores tankstationer i Norden er online. Det betyder, at vi kan reagere hurtigt,« siger Line Edlefsen, marketing manager hos Shell i Danmark.
Hun understreger, at Shell gør meget ud af at informere vognmands-branchen om problemerne og faren for misbruget.
Det nye system har allerede betydet et fald i misbrug af kort, men er ikke ensbetydende med, at forbryderne har givet op. De finder hele tiden på nye metoder til at få diesel, som de så sælger bagefter et godt stykke under listeprisen – ofte fra hjemmetanke rundt omkring.
»Vi gennemgår problemstillingen med vores kunder. En løsning kan også være, at kortet kan begrænses til kun at kunne tanke 500 liter ad gangen – på samme måde som med netbank (med beløbsbegrænsning). Men ud over litermængden kan det også være beløbet, der begrænses,« siger Line Edlefsen.