Danske sygehuses journalsystem kører igen som planlagt
Systemet var ude af drift det meste af onsdag efter en fejlslagen, men dog planlagt, opdatering.
De syddanske sygehuses journalsystem, COSMIC, er igen i normalt drift. Det skriver Region Syddanmark i en pressemeddelelse.
Systemet brød sammen natten til onsdag, med den konsekvens, at alle syddanske sygehuse måtte køre på nødberedskab.
– Vi er selvfølgelig meget tilfredse med, at systemet nu igen kører normalt, men det er klart, at vi nu foretager en grundig evaluering af hele forløbet sammen med leverandøren. Selvom vi har et meget omfattende nødberedskab, så har det konsekvenser, når et sygehus lige pludselig skal klare sig uden sit vigtigste it-system, siger Niels Nørgaard Pedersen, der er administrerende direktør på Odense Universitetshospital i pressemeddelelsen. OUH driver COSMIC for hele regionen.
Sygehusene har adgang til en række omfattende nødberedskaber og kan blandt andet benytte et separat elektronisk journalsystem, hvor oplysningerne er opdateret 30 dage tilbage, i tilfælde af et et nedbrud som det, der ramte COSMIC. Der er ikke indgået meldinger om, at nedbruddet har haft kliniske konsekvenser for patienterne, fordi de indlagte og akutte patienter har kunnet behandles ved hjælp af nødjournalerne. Men en række ambulante besøg og kontroller er blevet forsinket eller udskudt, og der venter samtidig personalet en stor opgave med at indtaste de mange midlertidige journaler fra i dag i det rigtige system.
– Både jeg selv og mine direktørkolleger på Sygehus Lillebælt, Sydvestjysk Sygehus, Sygehus Sønderjylland og i psykiatrien har fået enslydende meldinger om, at personalet har ydet en ekstraordinær indsats for at nedbruddet skulle få så lidt betydning for patienterne som muligt. Det vil vi selvfølgelig meget gerne sige tak for. Samtidig vil jeg også beklage overfor de patienter, som har oplevet forsinkelser eller aflysninger på grund af nedbruddet, siger Niels Nørgaard Pedersen.
Hvis man som patient har oplevet at få udsat sin behandling på grund af dagens nedbrud, vil man hurtigst muligt blive kontaktet af den relevante afdeling i forhold til at få planlagt en ny tid.