Danske soldater har en livline – der er et enkelt telefonopkald væk

Hærens Konstabel- og Korporalforening har en livline, soldater og deres pårørende kan ringe til, hvis de er i en uoverskuelig situation, de ikke kan finde vej ud af på egen hånd.

Klokken 10 lørdag morgen passerede Kirsten og Jørgen Kraghs koksgrå VW Golf Limfjorden. Foto: Politiet.
Offentliggjort Sidst opdateret

Klokken 10 lørdag morgen passerede en koksgrå VW Golf Limfjorden. Bilen ejes af Kirsten og Jørgen Kragh og både bil, ægtepar og deres voksne søn, Lars Kragh, er forsvundet. Familie og pårørende har ikke hørt fra de tre siden torsdag, og politiet har siden lørdag ledt og søgt efter familien.

Hvorfor de tre personer er forsvundet, og om de overhovedet er forsvundet sammen, det er svært at sige. Der er stadig tale om en sag med mange uklarheder. Det eneste, der er blevet meldt ud fra politiets side er, at eftersøgning af Lars Kraghs hjem har givet grund til bekymring. Politibetjente brugte det meste af søndag på at bevæge sig ind og ud af huset, Lars Krogh bor i, i Uggelhuse nær Assentoft. Da Newsbreak.dk havde kontakt til politiet sidst, var ordene følgende:

– Vi har haft folk derude og efterforske huset i dag, ja. Vi har fundet ting, der gør, at vi er bekymrede. Men jeg mener også, at efterforskerne er taget væk derfra igen, sagde Jan Andersen, politiinspektør ved Østjyllands Politi, til Newsbreak.dk søndag.

Hvad bekymringen bygger på, ved vi ikke. Men vi ved, at Lars Kragh og hans familie førhen har haft kontakt til HKKF Livlinen, særligt i forbindelse med kampen for Lars, der er psykisk såret krigsveteran.

Kender du Livlinen?

Og skal der trækkes noget overordnet ud af sagen. Noget, andre kan bruge til noget, skal det være fortællingen om Livlinen. Den hører hjemme under Hærens Konstabel- Og Korporalforening (HKKF), og i Livlinen er der ansat folk til at tage telefonen og sidde klar til at hjælpe folk, der enten selv er, eller har været, en del af forsvaret – eller folk, der er pårørende til folk med relation til forsvaret.

HKKF er fagforening for omkring 90% af hærens konstabler og korporaler, og hærens A-kasse kan derfor være der, man som forhenværende udsendt skal henvende sig, når man er trådt ud af forsvaret og skal videre i livet. Problemet er bare, at forhenværende udsendte soldater ikke altid har de samme udfordringer i livet, som andre ledige har det. Det er aldrig sjovt at stå uden arbejde, men for tidligere udsendte soldater ligger der større udfordringer i det at træde ud i det civile liv end som så.

Der var engang et kæmpeproblem

I HKKF sad der derfor repræsentanter i A-kassen og havde svært ved at forstå, hvorfor deres medlemmer ikke svarede på henvendelser. Hvorfor de ikke indsendte de skemaer og udfyldte de formularer, de skulle, for at være berettigede til at modtage ydelse.

– Livlinen blev oprettet, fordi HKKF omkring 2008 eller 2009 fik øjnene op for, at der var et kæmpeproblem. Vi opdagede, at der var en grund til, at de ikke reagerede på post og forpligtelserne fra os. Vi begyndte at snakke med dem. Vi begyndte at besøge dem, og vi opdagede, at nogle af dem lå bag nedrullede gardiner, fortæller Lisbeth Brixen Nielsen. Hun arbejder for Livlinen sammen med blandt andet Yvonne Bramsen, der i weekenden på Facebook, efter aftale med politiet, fortalte omverdenen, hvad det er, Lars og hans forældre slås med.

Livlinens repræsentanter udtaler sig ikke om enkeltsager. Og Lisbeth Brixen Nielsen udtaler sig derfor ikke om det, Yvonne Bramsen har fortalt omverdenen. Hun forholder sig ikke til sagen om Lars og hans forældres forsvinden. Men hun er gået med til at fortælle Newsbreak.dk om det arbejde, Livlinen udfører og den rolle, hende og hendes kolleger kan spille i at hjælpe soldater videre i livet.

– Generelt sker der det, at en veteran, en pårørende, en kriminalforsorg eller et jobcenter kontakter os, hvis de har mistanke om, at der er noget, den enkelte ikke kan håndtere. Vi finder så ud af, hvad det handler om. Handler det bare om, at det er svært at huske at betale regningerne. Eller er man syg, og er der noget, man derfor ikke kan håndtere, siger Lisbeth Brix Nielsen.

Små opgaver bliver uoverskuelige

Det kan umiddelbart måske lyde besynderligt at det kan være svært at huske at betale regningerne til tiden. Men sagen er den, at hjemvendte soldater kommer fra en verden, hvor de har været vant til at fokusere på deres kerneopgave. Som udsendt fokuserer man ikke på dagligdagens små udfordringer. Man er en del af en deling og har et tæt kammeratskab med dem, man er udsendt med. Og man fokuserer først og fremmest på at komme hjem igen.

– Og så kommer man hjem, og man skal forholde sig til den hverdag, man ikke har været vant til længe. Der er en tryghed i at være udsendt sammen med de samme mennesker i seks måneder. Og vi opdager dem ofte (dem, der har brug for hjælp. Red.), i forbindelse med hverdagen, fortæller Lisbeth Brix Nielsen.

Livlinens opgave er i den henseende at finde ud af, hvad den enkelte person har brug for. Repræsentanterne for Livlinen hjælper med dagligdagen. De bliver sat i kontakt med Veterancentret, eller hvem de end ellers har brug for.

– Det er vigtigt, at de kommer tilbage igen og tager ansvar, også for at ordne regninger og den slags, siger Lisbeth Brix Nielsen.

Hun mener, at landets håndtering er blevet bedre, som årene er gået. Der har været meget fokus på danske soldater, på godt og ondt, og det har gjort, at flere og flere ved, at Livlinen findes.

– Men man skal vide, at hjælpen er der, siger Lisbeth Brix Nielsen.

Er du selv soldat, eller er du pårørende, og har du brug for at tale med Livlinen? De sidder klar på 29 45 40 06 og på 61 22 41 43.

Powered by Labrador CMS