Dansk politiker i chok: Hvor er min bil?
Bilen skulle have været afleveret tilbage lørdag aften, men det blev den aldrig. Nu er den efterlyst og meldt stjålet. Det er grænseoverskridende at opleve sådan et tillidsbrud, lyder det fra byrådspolitiker Lise-Lotte Leervad Larsen
Se den efterlyste bil i galleriet ovenfor.
Lise-Lotte Leervad Larsen er ved at være godt og grundigt desperat. Hendes bil er nemlig væk, og hun kan ikke få fat på kvinden, som har lejet den.
– Jeg er meget overrasket. Jeg havde virkelig ikke set det komme. Min mand og jeg vidste godt, at vi kunne risikere skrammer og skader, men vi havde ikke forudset tyveri, siger 47-årige Lise-Lotte Leervad Larsen til Newsbreak.dk og tilføjer:
– Det er meget mystisk, at hun ikke har afleveret vores bil.
Kvinden lejede og hentede bilen – en grå Renault Grand Scenic – torsdag og skulle vende tilbage med den lørdag aften klokken 21.30. Men det gjorde hun aldrig.
– Vi ventede til klokken 22.30 og ringede så. Men telefonen gik på telefonsvarer. Vi har også skrevet flere beskeder. Kvinden svarer ikke, fortæller Lise-Lotte Leervad Larsen, der er byrådspolitiker for Socialdemokratiet i Randers Kommune.
Politikeren og hendes mand har ikke kunnet komme i kontakt med GoMore, som holder ferielukket i påsken.
De har anmeldt tyveriet til Østjyllands Politi. Politiet opfordrede bilejerne til at efterlyse bilen, så det har de gjort i et opslag på Facebook.
Føler sig bedraget
Lise-Lotte Leervad Larsen havde en snak med kvinden, før hun stak afsted med bilen. Først blev byrådspolitikeren bekymret for, om der var sket noget, men det tror hun ikke længere på.
Nu er hun i stedet efterladt med en følelse af at være blevet bedraget.
– Jeg har kigget en kvinde i øjnene og stolede på hende. Man går ud fra, at folk har reelle hensigter, så det er faktisk rigtig grænseoverskridende, fortæller politikeren.
Forventer hjælp fra GoMore
Set i bakspejlet er der nogle ting, som undrer Lise-Lotte Leervad Larsen, men hun anede ikke umiddelbart uråd.
– Som udgangspunkt har vi jo tillid til hinanden i vores samfund. Jeg må sige, at jeg da godt nok er ramt på tilliden nu. Man bør kunne forvente en vis ordentlighed, påpeger hun.
Lise-Lotte Leervad Larsen har en klar forventning om, at GoMore vil gøre, hvad de kan for at hjælpe.
– Vi forventer da, at de vil være behjælpelige, men vi ved ikke hvordan og hvor meget. Og vi er i tvivl om, hvad vores rettigheder er, og hvor ansvaret ligger. Man er forsikret, imens lejeaftalen løber, men hvad med bagefter, lyder det fra bilejeren.
Hun fortsætter:
– Som virksomhed har GoMore også en interesse i at medvirke til, at bilen bliver leveret tilbage.
Det er første gang, at Lise-Lotte Leervad Larsen og hendes mand har sådan en dårlig oplevelse med biludlejningstjenesten. Ægteparret har flere gange lejet deres bil ud gennem GoMore, hvor det er gået fint, og der ikke har været nogen problemer.
Ved du, hvor bilen er? Så kontakt ejere eller politi
Vagtchefen ved Østjyllands Politi vil ikke oplyse til Newsbreak.dk, om de har modtaget anmeldelsen, da det ifølge ham er en sag mellem forurettede og politiet.
Men han vil godt fortælle, hvad proceduren normalt er i sådanne sager.
– Når der er tale om brugstyveri, så er praksis den, at bilen meldes stjålet, og så holder vi øje med den i politikredsen, siger vagtchef Jes Frederiksen fra Østjyllands Politi og fortsætter:
– Derudover vil vi forsøge at finde frem til bilen på baggrund af de tilgængelige oplysninger om bil samt den mistænkte.
Hvis man ved, hvor bilen med registreringsnummer CM56243 er, kan man henvende sig på et af numrene i ovenstående Facebookopslag eller kontakte Østjyllands Politi.
Newsbreak.dk har forgæves forsøgt at kontakte GoMore.
Se den efterlyste bil i galleriet ovenfor.