Dansk lufthavn: Alle fly aflyst

Medarbejdere i Bornholms Lufthavn protesterer mod at sikkerhedsregler ikke overholdes og forhindrer afgange

Offentliggjort Sidst opdateret

Alle afgange og ankomster til Bornholms Lufthavn er lørdag aflyst.

Det fremgår af lufthavnens hjemmeside og drejer sig om tre ankomster og tre afgange.

Aflysningerne skyldes, at medarbejderne i security og bagagehandling fredag nedlagde arbejdet i protest. Lørdag forhindrer de andre medarbejdere i lufthavnen i at møde på arbejde.

Sidder i hallen

- Medarbejderne har sat sig i afgangshallen, fordi de har mistanke om, at sikkerheds- og security-reglerne ikke bliver overholdt, siger tillidsrepræsentant Christina Lintrup til TV 2/Bornholm.

- De sørger for, at der ikke kommer ledere ind og arbejde i security, siger hun videre til mediet.

De aflyste fly er alle fra selskabet Danish Air Transport (DAT).

Foreløbig står søndagens flyvninger til at afgå til tiden.

Bornholm Lufthavn i Rønne aflyser afgange grundet strejke.
Bornholm Lufthavn i Rønne aflyser afgange grundet strejke.

Rettigheder ved flystrejke

Hold dig informeret om netop din afgang.

- Sørg for at møde op i lufthavnen ved check-in i rette tid, med mindre flyselskabet på forhånd har oplyst dig om, at flyafgangen er flyttet til et andet tidspunkt eller aflyst.

Alternativ rejse ved aflysning

- Vent med at søge alternative rejser til du ved, om dit fly er aflyst, hvis du vil have mulighed for at få eventuelle ekstra udgifter dækket.

- Hør, hvad det strejkende flyselskab tilbyder dig. Det skal tilbyde dig at komme med en anden eller senere flyafgang – eventuelt med et andet flyselskab eller en anden transportform. Du kan også vælge at få pengene retur.

- Hvis flyselskabet ikke kan tilbyde dig en løsning, og du selv har fundet en alternativ afgang, så bestil den ikke, før du har været i kontakt med flyselskabet. Hvis du ikke kan komme i kontakt med flyselskabet, så kan du ikke være helt sikker på, at få erstattet dine ekstraudgifter. Som udgangspunkt har du dog krav på at få dækket udgifter til en alternativ afgang, også hvis det er en ny billet hos et andet flyselskab.

Vær godt klædt på til eventuel senere klage

- Gem kvitteringer og anden dokumentation for eventuelle ekstraudgifter.

- Sørg for at have mest mulig dokumentation på skrift, herunder dine klager og øvrige henvendelser til flyselskabet.

- Få styr på din ret til at afbestille hoteller og andet forhåndsbestilt på destinationen. Hvis du skal kræve erstatning herfor, er det dit ansvar, at du har begrænset tabet så meget som muligt.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Powered by Labrador CMS