Dansk Industri er bekymret over smykkelovsballade
Dansk Industri advarer mod konsekvenserne af vedvarende dårlig omtale af Danmark oven på asylstramninger.
Danmarks image i udlandet har fået ridser i lakken oven på de asylstramninger, der blev vedtaget af et flertal i Folketinget tirsdag.
Engelske The Guardian illustrerede det onsdag med en satiretegning forestillende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) som nazist omgivet af kendte danske produkter og logoer.
Og det huer bestemt ikke Peter Thagesen, der er underdirektør i Dansk Industri.
– Negativ omtale af Danmark i det omfang, vi har set i dag, er bekymrende, siger han.
Underdirektøren afviser dog, at den dårlige omtale kan få konsekvenser for danske virksomheder på linje med Muhammed-krisen, der kostede milliarder i tabt eksport.
– Jeg synes, at man skal være meget forsigtig med at drage paralleller til Muhammed-tegningerne, fordi den religiøse dimension er jo ikke til stede denne gang.
– Men der er den sammenhæng, at det dengang også i høj grad blev misforstået, hvad der foregik i Danmark, siger han.
Peter Thagesen mener, at både politikere, journalister og erhvervsliv skal gøre sig umage med at få alle nuancerne med, når man beskæftiger sig med emner, der har international bevågenhed.
– Vi skal vænne os til, at når vi kommunikerer nationalt, så kommunikerer vi også internationalt.
– Vi har en meget skarp og direkte måde at kommunikere på i Danmark, og den kan nemt blive misforstået i udlandet, siger han.
Politiken har talt med både Lego, Carlsberg og Danish Crown, hvis produkter eller logo alle optræder på Guardians satiretegning.
Ingen af de tre virksomheder har dog lyst til at blandes ind i en diskussion af Danmarks asylpolitik.
Som Jens Hansen, pressechef hos Danish Crown udtrykker det:
– Vi koncentrerer os om at drive vores virksomhed. Det at bruge tid på at forholde os til politiske ytringer og satiretegninger er ikke noget, vi beskæftiger os med, siger Jens Hansen.
/ritzau/