Dansk computerspil får fire Bafta-priser med hjem
Det mareridtsagtige computerspil Inside er vinder i fire kategorier ved prisoverrækkelse i London.
Det er ikke kun danske tv-serier og film, der er populære i det store udland.
Også når det kommer til computerspil kan danske spilfirmaer være med helt i top.
Torsdag aften overgik det danske computerspil Inside alle giganterne og vandt fire priser ved Bafta-prisuddelingen i London.
Spillet fik overrakt priserne i kategorierne kunstnerisk udmærkelse, bedste spildesign, bedste nye spil og bedste fortællegreb.
Lille dreng – farlig verden
Inside er udviklet at det danske spilfirma Playdead. Som spiller styrer man i spillet en lille dreng, der er fanget i et mørkt og fjendtligt univers. Her skal man finde en vej gennem de farefulde scenarier.
– Vi har arbejdet i seks år på det her spil. Derfor betyder al denne anerkendelse rigtig meget, siger Playdeads grundlægger og instruktør Arnt Jensen i en pressemeddelelse.
Inside har allerede vundet adskillige priser i spilbranchen i 2016.
– Vi har meget at glæde os over, når et dansk spil bliver anerkendt og hyldet rundt om i verden, udtaler direktør for Det Danske Filminstitut Henrik Bo Nielsen i en pressemeddelelse.
Han var selv til stede ved overrækkelsen af Bafta-prisen i den britiske hovedstad.
Flere priser
Spillet høstede sidste år priser på både Game Developers Choice Award (GDC) i San Francisco og D.I.C.E. Awards i Las Vegas.
Spillet har desuden en metascore på 93 på sitet Metacritic, der samler alle væsentlige anmelderkilder. Det placerer spillet på andenpladsen over alle spil i verden, der udkom i 2016.
Her blev det kun overgået af Uncharted 4: A Thief’s End, der er fjerde spil i den populære Uncharted-serie, der kun udkommer på Sonys Playstation-platform.
/ritzau/