Dansk computerspil får fire Bafta-priser med hjem

Det mareridtsagtige computerspil Inside er vinder i fire kategorier ved prisoverrækkelse i London.

Computerspillet “Inside” fra danske Playdead vinder fire priser ved Bafta-prisoverrækkelsen torsdag aften. Foto: Pressefoto Fra Playdead Games/Free
Offentliggjort Sidst opdateret

Det er ikke kun danske tv-serier og film, der er populære i det store udland.

Også når det kommer til computerspil kan danske spilfirmaer være med helt i top.

Torsdag aften overgik det danske computerspil Inside alle giganterne og vandt fire priser ved Bafta-prisuddelingen i London.

Spillet fik overrakt priserne i kategorierne kunstnerisk udmærkelse, bedste spildesign, bedste nye spil og bedste fortællegreb.

Lille dreng – farlig verden

Inside er udviklet at det danske spilfirma Playdead. Som spiller styrer man i spillet en lille dreng, der er fanget i et mørkt og fjendtligt univers. Her skal man finde en vej gennem de farefulde scenarier.

– Vi har arbejdet i seks år på det her spil. Derfor betyder al denne anerkendelse rigtig meget, siger Playdeads grundlægger og instruktør Arnt Jensen i en pressemeddelelse.

Inside har allerede vundet adskillige priser i spilbranchen i 2016.

– Vi har meget at glæde os over, når et dansk spil bliver anerkendt og hyldet rundt om i verden, udtaler direktør for Det Danske Filminstitut Henrik Bo Nielsen i en pressemeddelelse.

Han var selv til stede ved overrækkelsen af Bafta-prisen i den britiske hovedstad.

Flere priser

Spillet høstede sidste år priser på både Game Developers Choice Award (GDC) i San Francisco og D.I.C.E. Awards i Las Vegas.

Spillet har desuden en metascore på 93 på sitet Metacritic, der samler alle væsentlige anmelderkilder. Det placerer spillet på andenpladsen over alle spil i verden, der udkom i 2016.

Her blev det kun overgået af Uncharted 4: A Thief’s End, der er fjerde spil i den populære Uncharted-serie, der kun udkommer på Sonys Playstation-platform.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS