Danmark taber penge på digital grænsehandel

Foto: Per Øxenholt (Arkivfoto)
Offentliggjort Sidst opdateret

Grænsehandel har traditionelt været lig med en tur til den tyske grænse, men med internettet foregår mange udlandsindkøb nu direkte fra stuens sofa.

En ny analyse og befolkningsundersøgelse for Dansk Erhverv viser, at Danmark er det land, som handler næstmest på nettet. Kun briterne handler mere. Til gengæld er danskerne ihærdige til at købe varer fra udenlandske netbutikker.

Mere præcist foregår godt hvert fjerde danske internetindkøb i en udenlandsk webshop. Det svarede i 2014 til et beløb på godt 20 mia. kr., og selv om der for forbrugerne er masser at penge at spare på den digitale grænsehandel, medfører det også et dansk underskud i e-handelsbalancen, forklarer politisk konsulent i dansk erhverv Marie Louise Thorstensen.

“Det er ikke et problem i sig selv, at man handler i udlandet. Problemet er, at vi ikke får pengene den anden vej,” siger hun og tilføjer:

“Hvor detailhandlen de seneste år har stået lidt i stampe omsætningsmæssigt, har e-handlen haft tocifrede vækstrater. Det kunne være godt, hvis vækstområdet kan sætte skub i økonomien, men så gælder det også om at gøre det attraktivt at handle i de danske webbutikker og ikke kun ud af landet.”

Høje omkostninger stækker danske butikker

Hun forklarer, at især høje omkostninger gør det svært for de danske butikker at konkurrere med de udenlandske.

Derfor efterlyser Dansk Erhverv at styrke kontrollen med udenlandske netbutikker, der efter EU-regler skal betale dansk moms, hvis de årligt fakturerer for mere end 280.000 kr. til danske adresser. De pågældende webbutikker kan allerede findes med betalingsdata fra Nets, som Skat har adgang til, men kun må undersøge i forhold til skattebetaling, ikke moms.

“Den danske statskasse går her glip af mellem 500 og 700 mio. kr. om året, som kan hentes med en meget lille lovændring. I foråret udtalte tidligere skatteminister Benny Engelbrecht sig positivt om at ændre problemet, så vi håber, at den ny regering også vil tage det på sig,” siger Marie Louise Thorstensen.

Internethandel over hele landet

Hvor den traditionelle grænsehandel særligt foretages af danskere tæt på den tyske grænse, viser analysen, at andelen af udenlandsk e-handlede varer er størst nord for København.

I Lyngby-Taarbæk, Gentofte og Rudersdal Kommune kommer halvdelen af de bestilte varer fra en anden landekode end DK, mens der blot er tale om 11 pct. i Lemvig, Struer, Holstebro og Ringkøbing-Skjern Kommune.

Undersøgelsen viser dog også, at danskerne over hele landet har taget e-handel til sig. I 2014 blev de digitale indkøbskurve samlet fyldt for 80 mia. kr., og fire ud af fem danskere har i det sidste halve år taget dem hele vejen gennem internetkassen.

Forbrugere i store byer handler digitalt

Det er især de store byer, der står for de digitale handler, og København og Frederiksberg Kommune springer højest. Andelen af danskere på digital indkøbstur ligger her på 89 pct., mens Aarhus med 84 pct. lægger sig på en tredjeplads.

Yderkommunerne er dog også godt med. Selv om Læsø, Fanø, Samsø, Ærø, Langeland og Bornholm har den laveste andel e-handlere på 66 pct. er der stadig tale om to ud af tre personer. Og kigger man på gennemsnittet er det kun seks procentpoint, der adskiller land- og yderkommunerne fra storbyerne.

På den måde giver e-handelen ikke bare danskerne nem adgang til udenlandske varer. Også landsdelene imellem får flere folk lettere adgang til detailhandlen uanset bopæl, forklarer Marie Louise Thygesen.

“På internettet er det fuldstændig ligegyldigt, om man sidder i Holland, Vestjylland eller København og handler. På den måde er det netop muligt at tiltrække flere kunder i de digitale end i de fysiske butikker,” siger hun.

Powered by Labrador CMS