Danmark huser flere dødsfælder: 32 er allerede døde
32 mennesker er døde de seneste ti år som følge af jernbanenettets usikre overkørsler.
32 dødsfald på ti år. Det er de sørgelige konsekvenser, der er sket som følge af jernbaneoverkørsler , som stadig ikke er sikret mod ulykker.
Tidligere på året oplyste myndighederne, at der var 119 dødsensfarlige jernbaneoverkørsler. Men det tal gælder kun, hvis man er på det statslige jernbanenet. Kigger man på det regionale jernbanenet, så er det tal tre gange højere.
– Når man tæller overkørslerne på lokalbanerne med, så taler vi pludselig om et meget højt antal. Der er sat penge af til, at den slags usikrede overkørsler skal bringes i orden på statsbanerne. Men hvad så med lokalbanerne? Lokomotivførerne er jo lige så utrygge ved de usikrede overkørsler på lokalbanerne som på statsbanerne, siger Preben S. Pedersen, næstformand i Dansk Jernbaneforbund, som repræsenterer landets lokomotivførere til Ing.dk.
Ser man bort fra personpåkørsler, så er uheld ved jernbaneoverskæringer den største kilde til alvorlige ulykker på jernbanen. I 2017 var der 135 såkaldte nærvedpåkørsler, skriver Ing.dk.
Ingen sikring eller nedlæggelse
I 2009 vedtog et bredt flertal i folketinget, at de statslige jernbaner skulle have nedlagt eller sikret overkørslerne. Men arbejdet er forsinket og her ni år efter mangler de 119 overkørsler stadig at blive sikret. Men planer for de regionale baner, der ikke er ejet af staten? Dem er der ingen af.
De usikre overkørsler ved lokaltog var nemlig ikke en del af aftalen i 2009. I artiklen hos Ing.dk oplyser flere af de lokale selskaber, at de arbejder på løsninger, men at tidshorisonten er svær at forudsige. Arriva udtaler, at de håber, at deres usikrede overkørsler kan være nedlagt i 2019.
Dansk Jernbaneforbunds Hovedbestyrelse har sendt et åbent brev til Folketinget, hvor de beskriver den bekymring, som de oplever.
I brevet står der blandt andet: “Alle er enige om, at usikrede overkørsler udgør en alvorlig fare. Der har allerede været alt for mange ulykker. Dertil skal lægges alle de mange ”nær-ved hændelser” som lokomotivførerne må leve med. Det er en uhyggelig oplevelse at være tæt på at kollidere med et køretøj. Det slider hårdt på psyken. Det er ikke rimelige arbejdsbetingelser at byde mennesker. Tiden er ikke til mere snak. Nu skal problemet løses. Vi kan ikke være andet bekendt.”
Hvornår der er endelig afklaring på jernbaneproblematikken er endnu uvist.