Cyklister advares mod at tune deres elcykler

Tuner man sin elcykel, kan den køre op til 60 kilometer i timen. Det er farligt, lyder advarsler.

Man må køre op til 25 kilometer i timen på en elcykel på offentlige veje, mens det er tilladt at køre op til 45 kilometer i timen på speed pedelecs, når man er fyldt 15 år og opfylder andre krav i forsøgsordningens lovgivning. (Arkivfoto). Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Rådet for Sikker Trafik advarer mod køb og montering af tuningsudstyr til elcykler. Udstyret kan lovligt købes på danske webshops og er let at søge frem på for eksempel Google.

Skaderne kan blive meget voldsomme, hvis man kører galt, advarer Søren Ørsted Pedersen, der er pressechef for Rådet for Sikker Trafik.

– Det er absolut ikke i orden, at firmaer er med til at markedsføre og sælge udstyr, som kan få folk til at ende i en meget farlig og kritisabel situation i trafikken, mener han.

Hvis man køber og monterer tuningudstyret, kan man for eksempel få en elcykel, der er beregnet til at køre 25 kilometer i timen, op på godt 60 kilometer i timen.

– Hvis man kommer susende med 60 kilometer i timen blandt andre cyklister og børn, kan skaderne blive meget voldsomme og fatale både for føreren af cyklen, og andre der måtte blive ramt, siger Søren Ørsted Pedersen.

Jane Kofod, der er kommunikations- og kampagnechef hos Cyklistforbundet, mener, at salget af udstyret bør forbydes.

– Hastigheden er sat ud fra nogle sikkerhedsovervejelser i trafikken både for den enkelte fører af elcyklen og andre trafikanter, siger hun.

Newsbreak.dk fortalte søndag, at antallet af ulykker i trafikken, hvor el-cyklister er involveret, kun er gået i én retning de seneste år; den forkerte.

Ifølge Vejdirektoratet blev der i årene 2012 til 2017 dræbt mellem to og tre el-cyklister om året. I 2018 var tallet på seks personer. Fra 2012 til 2018 er antallet af el-cyklister, der kommer til skade i trafikken, steget fra 18 til 187.

Det faktum, at flere cyklister er kommet til skade i 2018 end i årene før, og at udviklingen ifølge DR Nyheder kun går i den forkerte retning, det vækker bekymring hos Rådet for Sikker Trafik.

– Udviklingen går den forkerte vej i øjeblikket. Det skal vi have vendt, og derfor er det vigtigt, at vi også har fokus på, hvad vi tillader i trafikken. Man bør se på, om det udgør en risiko eller ej, når man blander mange forskellige trafikanttyper i forskellige hastigheder, siger Søren Ørsted Pedersen, pressechef i Rådet for Sikker Trafik til DR Nyheder.

Tilpas din fart korrekt

Ifølge Rådet for Sikker Trafik skal farten tilpasses ud fra de omgivelser, der køres i for at undgå utryghed og ulykker.

Hvis et tuningsudstyret er monteret, vises kun 50 procent af den reelle fart på speedometeret.

På de hurtigere elcykler, der kaldes speed pedelecs, er det lovligt at køre op til 45 kilometer i timen på cykelstier.

Det tidligere tilladte var 20 kilometer i timen. 1. juli 2018 trådte en forsøgsordning i kraft om, at speed pedelecs må føres på cykelstierne.

Der er endnu ikke sat en udløbsdato på forsøgsordningen.

Elcykler er ikke for alle

Newsbreak.dk har tidligere fortalt, at salget af elcykler generelt er stigende, men at det langt fra er alle trafikanter, der bør give sig i kast med den særlige transportform. Erfaringer fra Holland viser, at særligt ældre el-cyklister er overrepræsenterede i ulykkesstatistikkerne. Holland er et land, hvor el-cykler er langt mere populære end i Danmark.

– Men herhjemme kan vi også se, at elcykler begynder at udgøre en stadig større del af ulykkerne, sagde Pernille Ehlers, der er chefkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik, da Newsbreak.dk tidligere omtalte fænomenet.

En elcykel er tungere end en almindelig cykel, og mens det ikke er mærkbart, mens man kører, er det det, når man skal af og på. Det er noget, man skal tage højde for, hvis man vil investere i en elcykel.

Powered by Labrador CMS