Cykellygter: Sådan undgår du bøder i mørket
Det er ved at være tid til cykellygter, men hvad bør man vælge, hvad skal man undgå, og hvad siger loven? Bliv klogere her.
Søndag den 25. oktober overgår vi til vintertid, og det betyder vanen tro, at havemøbler og uret skal sættes tilbage, og at vi alle står en time tidligere op om morgenen.
Det betyder også, at du temmelig sikkert kommer til at cykle på arbejde, mens det endnu er mørkt. Derfor er det på høje tid at få undersøgt, om lygterne på din cykel er klar til vintersæsonen.
Og mange vil nok erfare, at deres lygter ikke kan klare mosten og vil udløse bøder, oplyser specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik, Pernille Ehlers.
Skulle du for eksempel have et par af de små elastik-lygter, mange har købt i supermarkedet for 40 kroner, liggende, kan du godt smide dem ud og købe nogle andre, siger hun.
– De små billige lygter blev forbudt for tre år siden, da de ikke lyser godt nok, og batteritiden er for lav, siger Pernille Ehlers.
Har man forkert lys på cyklen, koster det en bøde på 700 kroner, hvis man bliver stoppet.
Længere batteritid
De nye skærpede krav til cykellygter dikterer blandt andet, at en lygte skal have en batteritid på minimum fem timer. Lygterne skal også lyse så kraftigt, at man kan se dem på hele 300 meters afstand, og faktisk er det indimellem ikke nok.
– Hvis det er regnvejr, og man har mørkt tøj på, skal man ikke forvente, at bilisterne kan se dig ordentligt alligevel. Derfor kan det være en god idé med ekstra reflekser på tøjet eller en refleksvest, vurderer Pernille Ehlers.
Hos Polar Cykler i Aalborg kan man godt mærke, at årstiden har sat skred i salget af cykellygter.
– Vi har godt gang i salget af de fastmonterede cykellygter. Det er dem, hvor baglygten sidder der, hvor den røde bagrefleks plejer at sidde. Hvis man bruger omkring 300 kroner på cykellygter, er man godt kørende vinteren over, siger René Hedegaard, der er cykelsmed hos den ålborgensiske cykelbutik, til Ritzau Fokus.
Lygterne kræver ganske vist batterier, men de er udstyret med strømbesparende LED-pærer, som gør, at de burde holde vinteren over.
Det er fristende at få påmonteret magnetlygter, der kører på strøm fra cykelhjulet, men det vil René Hedegaard bestemt ikke anbefale.
– Jeg forstår ikke helt, hvorfor de lygter stadig er godkendte. De lyser kun tilstrækkeligt, hvis man cykler i et vist tempo. Kommer man trillende, og en bil drejer ud, ser bilisten ingenting, siger han.
Der findes gode dynamolygter, men cykelsmeden vurderer, at de koster så meget, at de simpelthen ikke er pengene værd.
Vil man have cykellygter, der ikke bruger batteri, kan man få lygter, der kan lades op via USB-stik. Generelt anbefaler René Hedegaard dog, at man bruger cykellygter, der enten lades op med en almindelig strømadapter eller kører på batteri.
Det siger loven
Fakta: Lov og vejledning om cykellygter.
– Lygterne skal fremover lyse lige frem eller lige bagud.
– Forlygter og baglygter skal kunne ses tydeligt på mindst 300 meters afstand og skal også være synlige fra siden.
– Forlygter og baglygter skal sidde, så de lyser henholdsvis lige fremad og lige bagud – de må altså ikke hænge og lyse ned i jorden.
– Forlygter og baglygter må fortsat gerne blinke.
– Kraftige forlygter, der er beregnet til at oplyse vejen foran cyklisten, skal monteres, så de lyser skråt nedad og ikke blænder modkørende.
– Godkendte cykellygter koster typisk 300 kroner for et sæt. Spørg din lokale cykelhandler, hvad han eller hun kan anbefale.
/ritzau/FOKUS