Coop om madspild: Kunder kræver fyldte hylder
Coop ønsker at minimere madspild, men det er et konkurrencevilkår, at kunderne forventer varer på hylderne.
Coop arbejder systematisk med at mindske butikkernes madspild, men det vil altid være et konkurrencevilkår, at kunderne forventer et bredt sortiment af varer, når de triller indkøbsvognen rundt i supermarkederne.
Sådan lyder det fra Signe D. Frese, der er miljøchef i Coop, efter at Miljøministeriet har opgjort supermarkedernes og købmændenes årlige madspild til 150.000 ton om året.
– Kunderne forventer mange varer i vores butikker, når de kommer 19.50 og skal ud at handle. Så det er en del af udfordringen, at kunderne gerne vil have et bredt sortiment, siger Signe D. Frese.
– Kunderne har ikke lyst til at komme ned i en tom butik, for så går de bare et andet sted hen, siger hun.
Hun afviser dog, at butikkerne køber for meget ind, for at der skal være varer på hylderne.
Coop, der har butikskæderne Kvickly, Superbrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta og Irma, startede sidste år en række tiltag, der har til formål at reducere madspildet med 10 procent. Det går blandt andet på at nedsætte prisen på varer, der snart har sidste udløbsdato.
Coop sætter desuden spørgsmålstegn ved, om madspildet rent faktisk er så stort, som Miljøministeriet har opgjort det til.
– Men det er ikke så afgørende, hvor stort spildet er. Det vigtigste er, at der bliver gjort noget ved det, siger Signe D. Frese.
Miljøministeriet har en række anbefalinger, der skal være med til at minimere butikkernes madspild. En anbefaling går blandt andet på at give maden væk til for eksempel sociale organisationer, men det er ifølge Signe D. Frese ikke muligt.
– Vi må ikke give en pose æbler væk, hvor et enkelt er stødt. Det er i strid med handelsnormerne. Vi ville ellers hellere end gerne forære nogle af de usælgelige varer væk til velgørende organisationer, siger hun.
/ritzau/