Carlsberg trodser modgang i Rusland

Newspaq
Offentliggjort Sidst opdateret

Carlsberg fastholder forventninger til hele året trods handelskrise i Rusland. Men bryggeriet er presset i øst.

Krisen i Østeuropa presser indtjeningen i Carlsberg. Men ikke mere end bryggeriet fastholder forventningerne til hele 2014, skriver Carlsberg i regnskabet for årets ni første måneder.

Bryggerigiganten nedjusterede forventningerne til hele året i halvårsregnskabet – og de forventninger ser nu ud til at holde.

– Gruppen har leveret organisk vækst til trods for det udfordrede marked i Østeuropa, siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen i regnskabet.

I de første tre kvartaler i år faldt det russiske ølmarked med seks til syv procent i volumen, viser regnskabet. Og i Ukraine var faldet på omkring 10 procent. Carlsberg er klar markedsleder på det østeuropæiske marked og har en markedsandel på lige under 40 procent.

– I den østlige europæiske region, har det russiske marked i de seneste år undergået væsentlige ændringer. Der er langsigtet vækstmuligheder i regionen, men usikkerhed og volatilitet har krævet en detaljeret planlægning, skriver Carlsberg i regnskabet.

Carlsberg solgte 10 procent færre øl i regionen i årets ni første måneder i år sammenlignet med perioden sidste år. Og det er både handelssanktioner på grund af krisen i Ukraine – men også de pressede russiske forbrugere, der holder igen med at købe selskabets varer, der er årsagen.

– For at forbedre indtjeningen i den østeuropæiske afdeling tilpasser Gruppen strukturen og organisationen til forretningsforholdene, skriver Carlsberg i regnskabet.

Bryggeriet kom ud af årets ni første måneder med en omsætning på 50 milliarder kroner, hvilket er en milliard kroner mindre end perioden året før.

Carlsberg fik et overskud før skat på 6,213 milliarder kroner i årets første ni måneder, hvilket er stort set det samme som i perioden året før.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS