Buschauffører siger stop: Ingen tid til nødvendige pauser

Buschauffører holder stormøde i protest mod manglende pauser, færre afgange og dårlig tid til passagererne.

Urealistiske køreplaner, der ikke tager højde for blandt andet myldretid, er med til at skabe en presset hverdag for landets buschauffører, mener transportgruppen i fagforeningen 3F. (Arkivfoto) Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Der er ikke taget højde for snevejr, trafikpropper, uheld og andre mulige forhindringer i løbet af en buschaufførs dag i de køreplaner, som landets bybusser og rutebiler kører efter.

Desuden er der ikke indlagt tilstrækkeligt tid til, at buschaufførerne kan holde pause og tage sig ordentligt af deres passagerer.

Sådan lyder det fra transportgruppen i fagforeningen 3F, som søndag holder stormøde for over 800 buschauffører.

Under massivt pres

Generelt er arbejdspresset stort, og buschaufførerne understreger, at det ikke kun er et problem for chaufførerne selv, men i høj grad også for passagererne.

Foruden de stramme køreplaner klager chaufførerne over færre busruter og færre afgange som en konsekvens af nedskæringer i de kollektive busruter.

– Det rammer ikke de velbjærgede danskere, som kan anskaffe sig en ekstra bil for at løse deres transportbehov.

– Det rammer danskere med en tyndslidt tegnebog og beboerne i de tyndest befolkede dele af landet, siger forhandlingssekretær Kim Poder fra transportgruppen i 3F.

3F har udsendt en rundspørge til landets buschauffører. Flere end hver tredje har svaret på fagforeningens spørgsmål. Blandt dem siger syv ud af ti, at de ikke har tid til at holde de nødvendige pauser i løbet af deres arbejdsdag.

Med stormødet i Odense vil buschaufførerne sende en besked til politikere og trafikselskaber om, at deres arbejde er præget af et stort tidspres.

Forhandlingssekretær Kim Poder peger på, at det er trafikselskabernes ansvar at lave køreplaner, som er realistiske.

Urealistisk forventninger

Busruter bliver som regel opmålt, ved at trafikselskaberne kører ruterne i personbiler og i samme forbindelse tager tid på, hvor langt tid det tager at køre den enkelte rute.

– Det er den tid, som buschaufførerne efterfølgende skal følge med passagerer ud og ind og med en bus, der er 10, 12 eller 15 meter lang gennem trafikken på en rute, der er målt op i en personbil.

– Der er ingen, der måler ruter op i en bus, og det betyder, at tiderne bliver de facto forkerte, siger Kim Poder.

Samtidig er buschaufførerne utilfredse med, at de ofte har samme tid til at køre en rute, uanset om det er i myldretiden eller sent om aftenen.

Enkelte prøver andre metoder

Kritikken af måden, som trafikselskaberne laver køreplaner på, preller dog af hos selskabet Fynbus.

På Fyn bliver busruterne nemlig opmålt ved hjælp af gps-udstyr.

Køreplanerne bliver lavet på baggrund af disse data sammenholdt med information om, hvor lang tid busserne er om at køre de enkelte ruter på forskellige tidspunkter.

Repræsentanter for buschaufførerne deltager, når planerne bliver udarbejdet. Dermed tager Fynbus udgangspunkt i bussernes egentlige hastighed og højde for udsving i trafikken i løbet af dagen.

– På grund af den stigende trafikmængde har vi lagt mere og mere tid ind i køreplanen baseret på data, siger direktør for Fynbus Carsten Hyldborg.

Powered by Labrador CMS