Brændende debut: Ild i el-bil slået ned

Beredskab Østs container til ild i el-biler har fået sin debut.

Offentliggjort Sidst opdateret

Torsdag aften kom Beredskab Østs brandslukningscontainer til brande i el-biler og batterier i brug for første gang siden at den blev anskaffet i efteråret 2019.

Det oplyser Beredskab Øst på sin Facebook-side.

Artiklen fortsætter under videoen

En bilbrand i en hybridbil, med spredning til nabobilen, blev omkring klokken 20.30 håndteret på vanlig vis. Ved kontrol med termiske kamera syntes branden umiddelbart slukket, herunder var der lav temperatur i batteripakken, som dog havde været betydeligt påvirket af branden.

Omkring klokken 22 blev der i henhold til procedurer for sådanne hændelser foretaget fornyet eftersyn og termisk måling.

Der kunne konstateres røg/damp fra batteri og højere temperatur. Der blev kølet med vand og foretaget fornyet termisk måling efter 20 minutter – og det blev konstateret, at temperaturen fortsat sted.

Container rekvireret

Der blev rekvireret assistance og der blev afsendt udrykningsenheder, herunder brandslukningscontainer og indsatsleder.

Området blev afspærret, og mandskab iført fuld åndedrætsbeskyttelse med måleudstyr gjorde hybridbilen klar til at blive trukket ind i containeren med det elektriske spil.

Ombord på containeren blev recirkulering med vand iværksat og tydelig afdampning blev konstateret.

Afsted til rensningsanlæg

Station Gentofte ekskortede herefter containeren til Lundtofte Rensningsanlæg, hvor der er lavet aftale om en dedikeret afsætningsplads. Her blev der tilført yderligere vand i containeren – i alt 6.000 liter – så batteripakken var dækket af vand, og derved kunne forblive afkølet.

Efter tømning overdrages bilen herefter til ejer og forsikringsselskab.

Artiklen fortsætter under boksen

Slukningscontainer, el-biler

Containeren er opbygget af Jøni Aabybro ApS, og er udstyret med en 1000 l/min pumpe, elektrisk spil og er desuden (på forsøgsbasis) monteret med et inergenanlæg til brandslukning fra Fire Eater A/S.

Brandslukningscontaineren forventes placeret på st. Gentofte, og bliver fremført af redningskranen af det faste brandmandskab, som indenfor få uger vil være uddannet. Containeren kan herefter rekvireres af alle beredskaber.

Containeren kan ses på Danske Beredskabers årsmøde i Odense Congress Center i de kommende dage, hvor dygtige medarbejder fra Beredskab Øst og Hovedstadens Beredskab vil holde et oplæg om indsats ved brande i el-biler.

Vores team for undersøgelse af skadesteder er i gang med at samle alt dokumentation fra hændelsen, blandt andet udtræk fra termiske kamera, foto og bodykameraoptagelser.

“Det gør vi, for at der kan gennemføres en egentlig skadestedsevaluering til gavn og læring for kommende hændelser – også uden for Beredskab Østs område”, skriver beredskabet og fortsætter:

“Indsatsen forløb godt og vores operative forhold for denne type af hændelser virkede umiddelbart til håndtere de aspekter, der er ved denne type nye opgaver”.

Hjælp til selvhjælp

Det er en af beredskabets egne folk, der har været med i fasen og udviklingen af den ny container.

– Jeg har i forbindelse med mit masterstudie på DTU fået interesse for dette område, hvor udviklingen sker meget hurtigt, og hvor vi i beredskabsenhederne vil stå overfor en række problemstillinger, som vi bør planlægge for. Jeg er glad for, at vi nu har et bud på, hvordan vi kan håndtere også denne type hændelser. Nu arbejder vi videre med at finde udstyr og teknologier, som gør det muligt at trække en brændende el-bil ud af for eksempel en røgfyldt parkeringskælder, for som reglerne er nu, så er dette et ureguleret område, siger beredskabsinspektør Nikolaj Lund Marquart fra Beredskab Øst.

Undervejs i noget tid

Beredskabsinspektør Søren Kafton Simonsen, som har været projektansvarlig, supplerer idemanden:

– Projektet har været undervejs noget tid, og vi har haft et utrolig godt samarbejde md leverandøren. Nu kommer opgaven med at uddanne mandskabet og indhøste yderligere erfaringer, både nationale og internationale.

Powered by Labrador CMS