Boeing-fly tvunget på jorden: Fund af revner

Amerikansk og brasiliansk flyselskab har fundet tegn på revner i 13 fly. 38 skandinaviske fly skal undersøges.

Det amerikanske flyselskab Southwest Airlines har taget to Boeing-fly af typen 737 NG ud af drift, efter at have fundet tegn på revner i flyene. Foto: Mark Ralston/AFP
Offentliggjort Sidst opdateret

Et amerikansk og et brasiliansk flyselskab har taget i alt 13 Boeing 737 NG-fly ud af drift, efter at der er blevet fundet tegn på revner i flyene.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters natten til torsdag dansk tid.

Artiklen fortsætter under videoen.

Det amerikanske flyselskab Southwest Airlines oplyser, at det onsdag har taget to fly ud af drift.

Ligeledes har det brasilianske flyselskab Gol Linhas Aereas gjort med 11 fly af samme flytype.

De to flyselskaber er begge store operatører af Boeings 737-fly, både NB-modellen og MAX-modellen, som har været underlagt flyveforbud i månedsvis efter to dødelige flystyrt.

I september fandt Boeing revner i flere 737 NG-fly.

Flere fly undersøgt

Det fik den amerikanske luftfartsmyndighed, FAA, til at kræve inspektion af i alt 165 fly. Langt de fleste af disse var Southwest Airlines-fly.

Southwest Airlines oplyser natten til torsdag, at der ikke er fundet problemer i “langt de fleste” af selskabets undersøgte fly.

Og de to fly, der har vist tegn på revner, vil “forblive ude af drift, indtil problemet er helt løst”, lyder det i meddelelsen.

Ifølge branchemediet check-in.dk har FAA også krævet, at 38 skandinaviske Boeing 373 NG-fly skal tjekkes for revner.

Der er ifølge mediet tale om både SAS- og Jet Time-fly. Jet Time er et dansk charterselskab.

Problemer med vingerne

Revnerne er fundet på det stykke, der på engelsk kaldes en “pickle fork”.

Det er ifølge nyhedsbureauet dpa den del af flyet, som fæstner vingerne med flykroppen. Dette stykke er ellers designet til at holde hele flyets levetid.

– Boeing har gjort FAA opmærksom på problemet og har aktivt engageret os med vores globale kunder af 737 NG-flyene i forhold til at støtte de påkrævede undersøgelser, skriver Boeing i en meddelelse.

Samtidig understreger flyproducenten, at problemet med revner ikke vedrører nogle af dets omstridte 737 MAX-fly.

Erkender fejl på andre modeller

Flyproducenten erkendte tilbage i maj for første gang, at der har været fejl i software, der har forbindelse til 737 MAX-fly.

Ifølge Boeing har den software, som piloterne bruger til at træne manøvreringen af 737 MAX-fly, ikke formået at simulere de flyveforhold, som minder om dem ved de to styrt.

Nye ændringer vil dog “forbedre simulationen”, lyder det fra Boeing.

Ændring skyld i ulykker

Det er en ændring i 737 MAX-flyenes advarselssystem, som menes at være årsag til de to ulykker.

Advarselssystemet var designet til at advare piloter, hvis en af flyets sensorer leverede mangelfulde eller fejlagtige data til cockpittet om flyets hældning.

Men Boeing oplyste i begyndelsen af maj, at man måneder inden flyets debut i 2017 vidste, at advarselssystemet kun virkede, hvis man installerede en indtil nu valgfri funktion.

Boeing understregede dog i udtalelsen, at ændringen ikke havde udgjort en selvstændig sikkerhedsrisiko.

Powered by Labrador CMS