Bøderne regnede ned over lastbilerne

Øget kontrol af parkeringsforhold har medført en sand bøderegn over den danske transportbranche. Kun hver tiende bøde er udstedt for at holde parkeret i mere end 25 timer.

De fleste af bøderne blev givet til lastbiler, der var parkeret de forkerte steder. Foto: Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

1.200 parkeringsbøder blev der ifølge oplysninger fra DI Transport i januar måned udstedt på danske rastpladser. Det sker efter, at der fra 1. januar blev indført skærpet parkeringskontrol for at håndhæve den nye 25-timers parkeringsgrænse for lastbiler på rastepladserne, der blev indført i juli sidste år. Det skriver Dansk Industri

– Det er kun hver tiende bøde, der er givet for overtrædelse af 25-timersreglen. Resten er primært givet for at holde uden for de opmærkede parkeringsbåse eller på p-pladser reserveret til andet formål, fortæller branchedirektør Michael Svane, DI Transport, til erhvervsmediet DIBusiness.dk

Samtidig med at antallet af parkeringsbøder er steget voldsomt, er bødeniveauet også blevet firdoblet, så vognmændene skal betale 2.040 kr. pr. overtrædelse.

– Det er en heksejagt, der primært tjener til at jage chaufførerne ud i villa- og industrikvarterer, når de skal holde deres lovpligtige pauser og hvil, siger Michael Svane.

Fokus på problemet

Han mener, det er helt forkert at jage chaufførerne væk fra rastepladser med parkeringsbøder.

– Helt som vi frygtede, har fokus på parkeringsbøder skabt dårligere vilkår for chauffører og vognmænd. I stedet burde man fokusere på det væsentlige, nemlig trafiksikkerheden og køre- og hviletidsreglerne, herunder også ulovlige hvil i førerhuset, siger Michael Svane til DIBusiness.dk

DI Transport har sammen med 3F og resten af transportbranchen rettet henvendelse til transportministeren og Folketingets Transportudvalg om problemet. Her opfordrer de til, at der i de igangværende forhandlinger om investeringer i infrastruktur afsættes midler til udvidelse af de danske rastepladser.

Powered by Labrador CMS