Bøderegn for ulovligt telefonsalg

Endnu fem virksomheder er blevet politianmeldt for ulovlig telefonsalg.

Synes du også, det er ubelejligt, når de inisterende telefonsælgere ringer? Nu har fem firmaer fået bøder. KLIK og se hvilke. Foto: Colourbox.
Synes du også, det er ubelejligt, når de inisterende telefonsælgere ringer? Nu har fem firmaer fået bøder. KLIK og se hvilke. Foto: Colourbox.
Offentliggjort Sidst opdateret

Forbrugerombudsmanden politianmelder fem virksomheder for at have overtrådt forbuddet mod telefonsalg eller medvirket hertil. Dermed har Forbrugerombudsmanden siden årsskiftet politianmeldt 21 virksomheder i sager om ulovligt telefonsalg.

Blandt dem har 13 virksomheder accepteret at betale bøder eller er idømt bøder for samlet set knap 2,5 millioner kroner.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under videoen

Forbrugerombudsmandens indsats mod ulovligt telefonsalg har ført til, at yderligere fire virksomheder er politianmeldt og en femte, som allerede var politianmeldt i en anden sag, er politianmeldt på ny. Samtidig har fire virksomheder accepteret at betale bøder i årets sager om ulovligt telefonsalg.

Siden årsskiftet har Forbrugerombudsmanden politianmeldt 21 virksomheder for ulovligt telefonsalg eller medvirken hertil, heraf har flere deltaget i mere end en sag. 13 af virksomhederne har valgt at afslutte deres sager enten ved at acceptere bøder eller være idømt bøder på i alt 2.485.000 kroner. De resterende otte virksomheders sager udestår stadig.

Klagerne væltet ind

2019 er et år, hvor klagerne er væltet ind hos Forbrugerombudsmanden.

– Ulovligt telefonsalg er desværre et udbredt problem i Danmark. Vi har i år modtaget flere klager end nogensinde før. Indtil videre har de senere års klager ført til politianmeldelse af 21 virksomheder, hvor sagerne mod 13 af virksomhederne er afsluttet med bøder på cirka 2,5 millioner kroner samlet set. Jeg forventer, der vil komme flere politianmeldelser, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. (Foto: Linda Kastrup/Scanpix 2015)
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. (Foto: Linda Kastrup/Scanpix 2015)

Det er virksomhedens anvar, at kunne dokumentere.

– Det er virksomhedens ansvar at sikre, at forbrugerne har givet samtykke til at blive kontaktet, før virksomheden ringer dem op. Hvis ikke virksomheden kan dokumentere et gyldigt samtykke, så er opringningen strafbar, siger hun videre.

Powered by Labrador CMS