Bøder for 465.000 kroner
Sydøstjyllands Politis første kontrol i år for ulovlig cabotagekørsel endte med bøder for 465.000 kroner. Udbyttet var større end ved en lignende kontrol i starten af 2020
Citathistorie:Fagbladet 3F
Der blev en dyr start på året for en række danske og udenlandske vognmænd og firmaer, der så stort på reglerne om cabotagekørsel.
Kontrollerne blev gennemført i Syd- og Sønderjylland over tre dage af Tungvognscenter Syd ved Sydøstjyllands Politi, der i alt udstedte bøder for omkring 465.000 kroner for ulovlig cabotagekørsel.
Under kontrollen blev der blandt andet standset en lastbil med en 45-årig filippinsk chauffør bag rattet.
Da medarbejdere fra Tungvognscenter Syd undersøgte lastbilen og bilens dokumenter, viste det sig, at chaufføren, der kørte for en større dansk-polsk virksomhed, havde kørt flere cabotageture, end det er tilladt.
Derudover var der mangler i dokumentationen. Det gav en samlet bøde på 65.000 kroner. Bøden blev betalt, hvorefter lastbilen kunne køre videre.
Flere sager en vanlig
Leder af Hunde-og Færdselscentret ved Sydøstjyllands Politi, vicepolitiinspektør Jesper Engelund, vil ikke oplyse, hvilke vognmænd og firmaer, som har fået bøderne, men understreger, at han er overrasket over kontrollens resultatet.
– Vi tog flere for ulovlig cabotagekørsel, end vi plejer. Vi havde en lignende kontrol sidste år på samme tid, hvor udbyttet var noget mindre, siger han.
En rumænsk lastbil blev også vinket ind til siden af politiet, hvor den 46-årige rumænske chauffør, der kørte for en dansk speditørvirksomhed, også havde kørt flere cabotageture, end det er tilladt.
Han havde heller ikke dokumenterne i orden, noget manglede og andet var der fejl i. Det gav en bøde på 65.000 kroner, som blev betalt, og dén lastbil kunne også køre videre.
Jesper Engelund pointerer, at der er nødvendigt, at der bliver givet nogle solide bøder.
– Det er store firmaer, det drejer sig om. Bøderne skal have en vis størrelse, ellers er de fløjtende ligeglade og har ikke respekt for bøderne, siger han.
Under kontrollerne blev vognmænd blandt andet sigtet for ulovlig cabotagekørsel, da de ikke havde afsluttet en international tur inden for syv dage, havde foretaget mere end tre cabotagekørsler, eller havde fejl og mangler ved påkrævede dokumenter.
Der var også fejl og mangler ved køretøjerne, oplyser politiet.