Bøde og sur smiley: Flød med døde kakerlakker
Fødevarestyrelsen har givet Karma Sushi en sur smiley og en bøde på 10.000 kroner. Det har nu fået sushikædens ejer til at klage over styrelsens fødevarekontrollanter
Citathistorie: TV2 Lorry.
Et uappetitligt syn mødte Fødevarestyrelsen, da de var på kontrolbesøg på sushirestauranten Karma Sushi ved Trianglen på Østerbro den 27. april. Her blev der fundet adskillige døde kakerlakker.
– I opvaskelokale, som er i direkte forbindelse med køkken, forefindes flere døde kakerlakker under opvaskebord i en gastrobakke med vand, står der i styrelsens kontrolrapport.
Ligeledes blev der fundet kakerlakker bag nogle sæbedispensere, og der blev desuden flere døde kakerlakker og afføring fra insekterne i en hyldeknægt og bag en opslagstavle.
Den kendte sushikæde har tidligere på foråret fået to sure smileys for problemer med netop kakerlakker i en anden af Karma Sushis restauranter, der ligger i Nyhavn.
Sushirestauranten kan nu se frem til at få to opfølgende kontrolbesøg, som de skal betale et gebyr for.
Ulovlig markedsføring
Det var derudover en række ulovlige sygdomsanprisninger, som Karma Sushi anvendte på sin hjemmeside.
Her havde Karma Sushi skrevet, at sushi har en positiv effekt på en række sygdomme. Men det blev altså af Fødevarestyrelsen takseret til en bøde på 10.000 kroner.
Ifølge reglerne må man nemlig ikke anprise en fødevare med egenskaber vedrørende forebyggelse, behandling og helbredelse af en menneskelig sygdom eller give indtryk af sådanne egenskaber.
Karma Sushi havde på sin hjemmeside blandt andet henvist til en professor, der ifølge sushikæden har opstillet en række begrundelser for, at man oftere bør spise sushi og i særdeleshed tang.
Her stod der også, at tang har et højt indhold af umættede og essentielle fedtsyrer som modvirker hjerte-kar-sygdomme og reducerer kolesterol i blodkarrene. Yderligere havde Karma Sushi skrevet på sin hjemmeside, at forskningsprojekter tydede på, at tang virker cancerhæmmende i dyreforsøg og cellekultur.
Ejer utilfreds med Fødevarestyrelsen
TV 2 Lorry har været i kontakt med Karma Sushis ejer, Morten Hansson. Han er utilfreds med Fødevarestyrelsens behandling og afviser derfor at betale bøden, hvilket han også gjorde, da Fødevarestyrelsen tilbage i marts måned fandt kakerlakker i sushikædens restaurant i Nyhavn.
– Der er endnu engang indgivet klage. Men som alle de andre gange, jeg gør modstand overfor deres bøllemetoder, sker der ingenting, skriver Morten Hansson i en mail, der ikke har den store tiltro til, at han får medhold i sin klage.
– Fødevarestyrelsen skal selv afgøre, om der er hold i klagen, og så ved man jo godt på forhånd, hvordan det ender med de klager. De bliver sendt direkte retur med beskeden, at de ikke er enige, og sådan er det i ni ud af ti tilfælde. Hvis vi får medhold i klagen, bliver bøden selvfølgelig ikke betalt, ellers gør den, siger han i en mail.
Afviser kakerlak-problem
Adspurgt hvorfor der er problemer med kakerlakker hos Karma Sushi på Østerbro, svarer Morten Hansson, at udfordringer med skadedyr er almindeligt kendt i restaurationsbranchen.
– Nu er der stort set kakerlakker over hele København, så det er ikke et særtilfælde, at vi har dem. De er næsten lige så almindelige som for eksempel myrer eller bananfluer. Vi har løbende behandling og forebyggelse, og vi gør alt, hvad vi kan, for at holde dem nede, siger han.
Martin Birch Hansen, der er sektionsleder i Fødevarestyrelsen, har tidligere slået fast over for TV 2 Lorry, at ikke styrelsen har til hensigt at chikanere restauratører som Morten Hansson.
– Jeg kan afvise, at Fødevarestyrelsen chikanerer de virksomheder, der besøges. Når der er tale om skadedyr som kakerlakker i en restaurant, hvor der produceres fødevarer, så er vi selvfølgelig nødt til at handle på det, sagde Martin Birch Hansen tilbage i marts måned, da TV 2 Lorry omtalte fundet af kakerlakker hos Karma Sushi i Nyhavn.
Morten Hansson insisterer dog på, at hans sushikæde er genstand for chikane fra Fødevarestyrelsen, og at kakerlakker som sådan ikke udgør et problem.