B&O-direktør positiv trods skuffende regnskab
Investorerne har ikke taget godt mod Bang og Olufsens kvartalsregnskab. Aktien styrtdykker.
Bang og Olufsens administrerende direktør, Tue Mantoni, er optimistisk i forhold til at indfri årets forventninger, trods selskabet torsdag afleverede et skuffende regnskab for første kvartal i regnskabsåret 2014/2015.
Regnskabet viste en beskeden vækst på en procent, mens underskuddet næsten blev fordoblet fra 68 millioner til 132 millioner – begge resultater set i forhold til samme kvartal sidste år.
Det hindrede dog ikke selskabet i at justere årets vækstforventninger fra fem procent til en højere encifret procentsats. Selskabet selv vil ikke kalde det for en præcisering opad.
Spørgsmål: Du siger, at det er skuffende, at I kun vokser med en procent, men samtidig præciserer I opad. Er det ikke lidt modigt?
– Det er din egen konklusion. Det, jeg synes, vi gør, er, at vi før har sagt mindst fem procent. Nu siger vi høj encifret, og det er nok i hvert fald over syv, men under 10 procent, siger Tue Mantoni til Ritzau Finans.
Spørgsmål: Før sagde I mindst fem procent, men nu mindst syv procent. Kan jeg ikke få dig til at kalde det en præcisering opad?
– Nej. Du kan få mig til at sige, at vi fastholder vores forventning, men laver en præcisering af den, siger Tue Mantoni.
Investorerne har ikke taget godt mod Bang og Olufsens regnskab. Kort før klokken 13 var aktien faldet med over 11 procent.
Det russiske marked er at de steder, hvor B&O har haft det svært. Her har selskabets omsætning været 15 millioner kroner mindre end i første kvartal sidste år. Det kan dog ikke konkluderes, at det er den geopolitiske krises skyld, siger Tue Mantoni.
– Vi er meget hårdt ramt, og det betyder faktisk tæt på nul salg i Rusland i dette kvartal. Det er ikke fordi, vi ikke kunne få varerne ind i landet, men fordi shopping-aktiviteten har været meget lav.
– Jeg forventer, at der kommer en øget efterspørgsel på vores nye tv. Der er ingen tvivl om, at det tager længere tid, før problemet bliver løst, men det er ude af vores hænder, siger direktøren.
Generelt har efterspørgslen på selskabets nye fjernsyn Beovision Avant 75 og 85 været højere, end hvad selskabet forventede for tre måneder siden. Omsætningen i fjernsynsafdelingen, den såkaldte AV-division, er steget med 19 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.
/ritzau/