Bliver Black Friday aflyst?
Nets har et bud på, hvordan det kommer til at gå med tilbudsdagen i år.
Lange, lange køer af mennesker presset tæt sammen i en fælles drøm om at få fingrene i lige netop dét tilbud, der frister mest på Black Friday lyder på ingen måde som en realitet i en tid, hvor coronavirus covid-19 har lavet helt og aldeles om på vores hverdag.
Betyder det så, at Black Friday slet ikke bliver til noget i år? Tilbudsdagen sidst i november er også i Danmark lidt af et tilløbsstykke for både butikker og kunder, og Nets skriver i en pressemeddelelse, at flere danske detailvirksomheder holder fast i tilbudsdagen, omend den bliver afholdt under nogle andre former end normalt.
En stor salgsdag
Nets er udbyder af blandt andet Dankort og NemID, og Nets leverer desuden betalingsløsninger til mere end 140.000 webbutikker. I tiden op til Black Friday har Nets fået svar fra 269 af virksomhedens kunder på en spørgeskemaundersøgelse hvor fokus har været på netop Black Friday.
Hver tredje af de adspurgte kunder svarer, at de forventer at deltage i Black Friday, og hos detailvirksomhederne har 42% har planlagt tilbud.
– Det er tydeligt, at Black Friday er en stor salgsdag for detailhandlen. Det er blevet en veletableret begivenhed, som både butikker og kunder ser frem til. Over 82 procent af de virksomheder, der forventer at deltage, har afholdt Black Friday tre eller flere gange tidligere med gode erfaringer. Og på trods af corona, så forventer butikkerne en god omsætning. Omkring 19 procent svarer også, at de har brug for ekstra indtjening oven på nedlukningen, siger Natalia Laursen, Marketingchef i Nets, i pressemeddelelsen.
Sådan gør de
Spørgsmålet er så, hvordan man vil afholde en tilbudsdag, hvor en del af traditionen reelt set er at stå rigtig mange mennesker i kø meget tæt på hinanden. Ifølge Nets kommer virksomhederne i mål ved at bruge de gængse indførte restriktioner, mens 27% af virksomhederne har valgt at indføre ekstra forholdsregler for at nedsætte risikoen for smitte.
Det betyder, at nogle butikker har har deres tilbud kørende over en længere periode, større fysisk afstand mellem tilbud i butikkerne, ekstra personale og et større fokus på onlinesalg. Nets skriver i øvrigt, at man blandt de virksomheder, der ikke deltager i Black Friday, ikke kun har coronavirus som årsagen.
– Den primære grund til at droppe Black Friday er en modvilje mod at bidrage til det overforbrug, som mange forbinder dagen med. Det svarer 25 procent af de virksomheder, der ikke deltager i år. Andre svarer, at de generelt ikke kører med tilbud, eller at deres kunder ikke forventer, at de deltager, siger Natalia Laursen i pressemeddelelsen.