Black Friday-tilbud lægger hjemmesider ned

Der er kø for at komme ind på Bilkas hjemmeside. Screendump.
Offentliggjort Sidst opdateret

Hundredtusindvis af danskere har været på nettet for at tjekke gode tilbud i fredagens tidlige timer.

Tilbud er der nok af, men teknikken har det tilsyneladende haltet mere med for nogle af de forhandlere, der benytter den såkaldte Black Friday til at lokke kunder i butikken med betydelige besparelser.

I hvert fald var det umiddelbart efter midnat natten til fredag i en periode umuligt at komme ind på hjemmesider hos blandt andet elektronikkæderne Fona og Elgiganten – sandsynligvis på grund af voldsom trafik fra tilbudsjægere.

Enorm interesse

Hos PriceRunner, der sammenligner priser på produkter hos forskellige forhandlere, bekræfter direktør Martin Andersen, at interessen har været enorm.

– Det var helt vildt. I de første timer var der cirka 220.000 brugere inde på vores side for at finde Black Friday-tilbuddene og sammenligne priser. Der er ingen tvivl om, at når Black Friday er overstået, er der sat ny rekord for nethandel på et enkelt døgn, vurderer Martin Andersen i en pressemeddelelse.

40.000 kunder i venteposition

På Bilkas hjemmeside har folk kunnet sidde i kø for at komme først til tilbuddene, og ifølge PriceRunner var der klokken 01.00 næsten 40.000 kunder, som sad i venteposition for at komme igennem til onlinebutikken klokken 06.00 fredag morgen.

Hos sammenligningstjenesten hæfter man sig dog også ved, at mange hjemmesider ikke har kunnet klare presset.

– Forbrugerne var vilde og klar til at shoppe. Der var også rigtigt mange danskere, der fandt gode tilbud og fik shoppet. Men vi må konstatere, at rigtigt mange også gik skuffede i seng. De fleste større danske netbutikker gik i sort og kunne ikke følge med, siger Martin Andersen.

Black Friday opstod, fordi mange offentligt ansatte i USA har fri dagen efter thanksgiving, så de kan tage en forlænget weekend. Folk har derfor tid til at handle, og det imødekommer butikkerne med et stort udsalg. Gennem årene har traditionen udviklet sig til at blive den ultimativt største udsalgsdag på året.

I Danmark har traditionen også vundet indpas. I 2014 var Black Friday den sjettestørste salgsdag i Danmark nogensinde.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS