Black Friday-fup? Her er spørgsmålene du bør stille dig selv
Black Friday-tilbud kan i nogle tilfælde være godt, men i andre rigtig dårlige, lyder det fra Forbrugerrådet.
Black Friday-tilbud har det enestående over sig, at det ikke nødvendigvis er tilbud. Sådan lyder vurderingen fra Forbrugerrådet Tænk, der efterhånden i nogle år har fulgt med i udviklingen af den store handelsdag, der på nærmest mirakuløs vis har vundet indpas i Danmark.
Jakob Steenstrup, der er juridisk konsulent hos forbrugerrådet, fortæller til Newsbreak.dk, at man som forbruger skal vogte sig noget så meget for ikke at blive vildledt af gule (ja, sorte) tilbudsskilte og glitrende reklamer.
– Der er ingen tvivl om, der bestemt kan være gode tilbud at hente ved events som Black Friday, så er der desværre også eksempler på det stik modsatte. Det er jo derfor, vi som organisation bruger tid på at oplyse forbrugerne, siger han.
Gode elendige Black Friday-tilbud
Steenstrups bedste råd til forbrugere, der skal ud og bruge penge på Black Friday-tilbud, er, at undersøge markedet og bruge noget tid på at forberede sig. For der ér eksempler på varer, der markedsføres med flotte rabatter på dage som black friday, men hvor det flere gange om året kan skaffes til samme pris – nogle gange under.
– Vi har tidligere lavet pristjek på fladskærme i forbindelse med black friday, og det viste sig, at der på andre tidspunkter var mulighed for at få de her skærme endnu billigere, siger den juridiske konsulent. Hans oplevelser bakkes op af sammenligningstjenesten Pricerunner, der ifølge Ekstra Bladet siden 24. september har fulgt udviklingen på 29.000 produkter fra de 29 mest populære butikker i Danmark.
Newbsreak.dk har forgæves onsdag forsøgt at kontakte den danske direktør, men han fortæller eb.dk, at det virkelig har været en øjenåbner. I resultatet kan man se, at hver tiende vare har fået en prisstigning i perioden frem mod Black Friday-tilbud. Altså oppustede tilbud.
Konkurrence hele året
Som sådan er der ikke noget ulovligt i den praksis, men hos Forbrugerrådet Tænk opfordrer man dog butikkerne til at droppe elevatorpriserne bunder op på “events”. Det er med til at gøre det fuldkommen uigennemskueligt for forbrugerne, lyder det.
– Det står butikkerne frit for at justere deres priser, men vi ser hellere, at butikkerne konkurrerer hele året i stedet for, siger Jakob Steenstrup. Det er butikkernes ansvar, at man kan stole på priserne, men det er forbrugerne, der lader sig rive med. Derfor råder Steenstrup til, at stopper op i løbet af dagen og lige tænker sig om og ser sig for.
– Fokuser på prisen. Virker den fornuftigt og rimelig? Det er klart, hvis man kan få en vaskemaskine til en krone, så er der tale om et godt tilbud, siger han.
Fortrydelsesretten
En helt anden og langt mere vigtig pointe, du bør have fokus på i junglen af Black Friday-tilbud og “ikke”-tilbud, er fortrydelsesretten. Her er dit forarbejde og din opmærksomhed afgørende. Handler du på internettet, har du i udgangspunktet altid fortrydelsesret i 14 dage. Sådan er det ikke i fysiske butikker.
– Selv om mange butikker tilbyder fortrydelsesret, så skal de ikke. Der er ikke nogen lov, der forpligter dem til det. Derfor er det vigtigt, at man som forbruger har styr på sine rettigheder. Giver butikken pengene tilbage, eller kan du kun bytte?, peger han på.
Potentielt er det muligt for en butik, der normalt udbyder fortrydelsesret, at denne er afskaffet til events som Black Friday.