Bilproducenter vil bremse dieselskandale med megatilbagekaldelse
Der er tale om biler fra Audi, Mercvedes VW, Porsche og måske endda flere andre mærker.
Newsbreak.dk har over flere omgange omtalt den dieselskandale, der har plettet tyske bilproducenters troværdighed en hel del den seneste tid. Skandalen har efterhånden nogle år på bagen og startede, da det kom frem, at bilproducenten Volkswagen AG havde manipuleret med miljøtests af deres biler i USA. Bilerne havde indbygget software, der gjorde det muligt for bilproducenten at få deres produkter til at se mere miljøvenlige ud, end de faktisk var. FDM har lavet en glimrende opsamling på sagen, hvortil dele af fakta til denne artikel er hentet.
VW stod ikke alene med dieselskandale
Som tiden gik blev det klart, at det ikke kun var VW, der havde snydt. Det er eksempelvis ikke mange dage siden, at det fra Mercedes side blev besluttet, at der skulle kaldes mere end tre millioner Mercedes-biler tilbage fra det europæiske marked som følge af den verserende dieselskandale. Tilbage i juni blev også Audi blandet ind i sagen, da den tyske transportminister, Alexander Dobrindt bekendtgjorde, at der fandtes snydesoftware i flere Audi-modeller.
Ifølge FDM har denne dieselskandale gjort, at man i Tyskland har sat gang i en regulær redningsaktion for dieselbilen. Det er den tyske stat, der i samarbejde med tyske bilproducenter, har udarbejdet planen, og det kan komme til at betyde noget for de af Newsbreak.dks læsere, der ejer en tysk dieselbil. For at komme denne diselsskandale til livs ser det nemlig ud til, at Audi agter at indkalde 850.000 biler. Mercedes-Benz vil indkalde op mod tre millioner europæiske biler, og det forventes, ifølge FDM, at andre tyske bilproducenter vil følge trop.
Mange forskellige biler ramt
Audis indkaldelse gælder seks- og ottecylindrede dieselmotorer af såvel euro 5- som euro 6-miljøstandard. Motorer findes også i nogle VW og Porsche-modeller. Daimlers indkaldelse er væsentlig større. Den omfatter flere end tre mio. biler, primært Mercedes-Benz, og dermed er nærmest alle nyere Mercedes-modeller med fire- og sekscylindrede dieselmotor omfattet, skriver FDM.
Ifølge FDM er planen, at bilerne skal have installeret ny software, der gør, at de i fremtiden vil svine mindre. Det er uvist, hvor mange danske bilejere, der vil blive berørt af disse indkaldelser, men ifølge FDM vil danske bilejere blive ramt af kampagnen.
Alene i Tyskland vil affæren med at kalde bilerne ind, ændre software for så at returnere dem til forbrugerne, koste 15 mia. kroner. Det er hensigten, at kunderne slipper gratis ud af denne dieselskandale. Bilproducenterne skal selv betale for balladen.
Kilder:
FDM: Tysk ‘redning’ af disel rammer danske biler.