Bilister skal fatte farlig fart

Bilister skal forstå alvoren af at køre for stærkt, hvis antallet af trafikdræbte skal falde yderligere

Fart er farligt, og det mener en forsker, vi har svært ved at acceptere. Foto: Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Selv om antallet af trafikdræbte i 2015 ser ud til at være blevet halveret i forhold til for ti år siden, kræver det blandt andet en adfærdsændring hos de danske bilister, hvis vi skal forbedre statistikken yderligere.

Det siger trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann på baggrund af en opgørelse af antallet af trafikdræbte på de danske vej, som Politiken bringer torsdag.

– Danskernes holdning til at færdes i trafikken er ekstrem vigtig. For selv om kampagner mod spritkørsel ser ud til at have virket, halter det stadig med at få danskerne til at forstå risikoen ved at køre for stærkt, siger forskeren.

Erkend, at det er farligt

Der mangler simpelthen en erkendelse af, at det er farligt at køre for hurtigt.

– For 30 år siden snakkede man ved frokostbordet om, at man havde kørt en bøhmand hjem, og det gør man bestemt ikke mere, siger han.

– Men når man snakker om holdningen til fart, er det ikke lykkes. Der er ingen, der er flove over at blive snuppet i at køre for stærkt.

Det er særligt de unge mænd, som fylder i statistikkerne over trafikdræbte, og som er svære at nå med kampagner for at få folk til at sænke hastigheden.

Også trafiksikkerhedsmedarbejder ved Vejdirektoratet, Jesper Søndergaard Hemmingsen, bekræfter, at ulykker ofte skyldes bilisters adfærd i trafikken.

– Når vi kører udvidet ulykkesstatisk, viser det sig, at det heldigvis er meget få ulykker, som skyldes noget vejteknisk. Derimod er det et adfærdsproblem, når vi ser ulykker på vejene, siger Jesper Søndergaard Hemmingsen.

Sikkerheden lider endnu

Men selv om det er positivt, at færre bliver dræbt i trafikken, mener trafikforsker Harry Lahrmann alligevel ikke, at det går væsentlig bedre med trafiksikkerheden herhjemme.

Antallet af kvæstede på vejene er nemlig ifølge ham ikke faldet i samme grad, som antallet af dødsulykker. Det skyldes, at det lægefaglige personale på landets traumecentre er blevet bedre til at redde trafikofres liv, vurderer han.

– Jeg mener ikke, at det går så godt med trafiksikkerheden. Men det er svært at råbe politikerne op, når det umiddelbart ser ud til at gå bedre med antallet af dødsulykker, siger han.

For ti år siden lå antallet af trafikdræbte på 400 årligt. 2015 kan ende med at sætte bundrekord i antallet af dræbte på de danske veje, hvor en løbende opgørelse fra Rådet for Sikker Trafik baseret på data fra politiet viser, at antallet af dræbte i år er 155.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS